Jakość to będzie Jakub Popielecki Literatura W dyskusjach o ciężkich chorobach często wypływa kryterium „jakości życia”. Komiks „Trzy siostry” Anny Poszepczyńskiej zadaje nieładne pytanie: „Czyjego życia?”
Jak pozostać wesołym Olga Drenda Obyczaje Śmiech i niebezpieczeństwo, śmiech i kryzys. Mark Twain pisał, że „komedia to tragedia plus czas”. Wydarzenia w życiu pozwalały mi ostatnio doświadczyć wielu odmian śmiechu na własnej skórze
Choroba, nie metafora Teresa Fazan Literatura „Dzienniki raka” Audre Lorde ujmują w sobie historię znacznie szerszą: są opowieścią o Stanach Zjednoczonych lat 80., kraju jeszcze bardziej zezłośliwionym niż tocząca ciało autorki choroba
Koń, który mówi Witold Mrozek Teatr „W teatrze jest wszystko możliwe”, wyśpiewane w „Onko” Szczawińskiej jest zarazem gorzką ironią, jak i stwierdzeniem faktu – nie tyle może wyznaniem wiary, ile uchwyceniem doświadczenia
Destylat gniewu Agata Sikora Obyczaje „Obumarła” Anne Boyer to rzeź: na konwencjach gatunku, obiegowych mądrościach, zbiorowym wyparciu. Rzeź taka, jakiej chemia dokonała na ciele autorki; taka, jakiej neoliberalny kapitalizm w wydaniu amerykańskim dokonuje na chorych
Wojny, korupcja i AIDS Aleksandra Kumala Literatura Narratorka powieści „Koniec świata, umyj okna” Agnieszki Jelonek cierpi na, jak sama je nazywa, „Te Stany”. Coś, co porządkuje jej rzeczywistość, jednocześnie rozsadza ją od środka
Pani inspektor na do widzenia Aldona Kopkiewicz Obyczaje Czemu pani Jadwiga stała się viralem i straciła pracę, choć mrukliwe, zimne i aroganckie zachowanie urzędników bywa normą? Ponieważ jej gadatliwość i uczuciowość nie pasują do powagi urzędu. Urzędnik ma mieć neutralny wyraz twarzy i głos bez wyrazu, wtedy mu wierzymy
Lęk i zaraza w późnym kapitalizmie Michał R. Wiśniewski Obyczaje 4 marca 2020 roku ogłoszono pierwszy przypadek zarażenia koronawirusem w Polsce. Gdy wszyscy rozsądni ludzie powtarzają „nie ma powodu do paniki”, najgłośniej wybrzmiewa słowo „panika”. Pokolenie wychowane na postapokaliptycznej popkulturze wydaje się dobrze bawić
Emil i my Magdalena Moskal Obyczaje Kiedy urodził się Emil, nic nie wydawało się takie jak zawsze: jego stópki nie wyglądały tak jak znane nam stópki niemowlęcia, ani dłonie, ani główka nie układała się miękko pod moją ręką
Diagnoza porządkuje chaos Rozmowa z Izabelą Morską Literatura Przez wiele lat czułam się zdecydowanie lepiej jako osoba nierozpoznawalna. Anonimowość pozwala mi obserwować ludzi, zamiast być obserwowaną. Znalazłam w tym więcej swobody – mówi autorka „Absolutnej amnezji”, powracająca do pisania po wieloletniej przerwie
Niepokój na poddaszu Marzena Falkowska Media W „Indygo” wcielamy się w postać Tomasza, wziętego artysty malarza, który od trzech miesięcy nie opuszcza swojego atelier na poddaszu. Jedyną łączniczką ze światem zewnętrznym jest jego dziewczyna Anna, która mieszka na dole i dba o zapewnienie podstawowych potrzeb chorego
W sercu ciemności Marzena Falkowska Media Na uznanie zasługuje Melina Juergens jako Senua. Dziewczyna bez aktorskiego doświadczenia, która pracuje w studio Ninja Theory jako montażystka, miała być dublerką podczas sesji motion capture. Okazała się tak dobra, że powierzono jej główną rolę w grze