Piękne umysły Ludwika Mastalerz Film „Teoria wszystkiego” i „Gra tajemnic” to konwencjonalne filmy biograficzne: genialny naukowiec z wadą ukrytą staje w szranki z całym światem
Służąc panu prezydentowi Ludwika Mastalerz Film Najciekawsze aspekty filmu – paradoks bycia jednocześnie „na zewnątrz” i „wewnątrz”, rebelia skłócona z chęcią przetrwania oraz polifoniczna walka o społeczną swobodę – przeradzają się niestety w groteskę
Czy poszedłbyś walczyć w powstaniu? Błażej Hrapkowicz Film Piwowarski potraktował poezję Baczyńskiego bezkrytycznie, zaprzągł skądinąd interesujące pomysły formalne do laurki na część wielkiego poety-patrioty
„Boski”, reż. Paolo Sorrentino Jakub Socha Film „Boski” Paolo Sorrentino jest wyrazem wielkiej fascynacji reżysera Giulio Andreottim i równie wielkiej bezradności wobec idola
„Amelia Earhart”,reż. Mira Nair Michał Walkiewicz Film Życie Amelii Earhart, pionierki kobiecego lotnictwa, jest dla autorów poświęconego jej filmu snem o przestworzach, a jej śmierć – upadkiem Ikara. Końcowy efekt przypomina niestety ekranizację encyklopedycznego hasła
Podszepty szaleństwa Michał Walkiewicz Film Dwa filmy: „Serafina” kontra „Solista”. Opowiadając o innej sztuce, kino ma dwa wyjścia – może traktować ją jak przyjaciela od serca albo nadwrażliwe dziecko, zanurzone we własnym świecie
Zwyczajna heroska Błażej Hrapkowicz Film Poprawny, szablonowy film telewizyjny Harrisona oddaje hołd Irenie Sendlerowej i stanowi alternatywę dla polsko-żydowskich narracji spod znaku Grossa
„Generał Nil”,reż. Ryszard Bugajski Błażej Hrapkowicz Film Mitotwórcze kino historyczne Ryszarda Bugajskiego – jednoznaczne, konwencjonalne, ale przeważnie solidne i z umiarem