Delikatne sprawy Jakub Socha Film Filmy Farhadiego, choć mocno zakorzenione w lokalnym kontekście, mogłyby rozgrywać się tak naprawdę wszędzie – nie są one komentarzem do bieżącej sytuacji politycznej, Irańczyka interesują zachowania ludzi wystawionych na próbę
Rewolucja i pierożki Rozmowa z MAHANEM CHARMSHIREM Film Na ulicach Teheranu gołym okiem widać coraz większą liczbę obcokrajowców. To bardzo ważne, gdyż wyjeżdżają oni zazwyczaj z innym obrazem kraju niż ten, który serwuje się w mediach – rozmowa o Iranie, tamtejszej kulturze i polityce
Panahi w areszcie Artur Zaborski Film W Iranie ze świeczką można szukać intelektualisty, który zgodziłby się przyznać, że Panahi współpracuje z władzą. Dla rodaków reżyser pozostaje symbolem niezależności
Pisarze i kaci Jakub Socha Film Film „Rękopisy nie płoną” to przede wszystkim przykry i drobiazgowy opis przemocy, fizycznych i psychicznych tortur, które upokarzają i odzierają z godności
Co ty wiesz o Iranie? Błażej Hrapkowicz Film Filmy laureata Złotego Niedźwiedzia są uniwersalne, ale nie uniwersalistyczne, dlatego początkowo mogą się wydawać apolityczne. Ale nie dajmy się oszukać
„Rozstanie”, reż. Asghar Farhadi Darek Arest Film Można powiedzieć, że „Rozstanie” to dramat o skomplikowanych stosunkach społecznych w Iranie i przepaści między religią a życiem. Albo, że to wysmakowany thriller o kłamstwie. Za każdym razem będzie to prawda i za każdym razem będzie to znakomity film
„Myśliwy”,reż. Rafi Pitts Błażej Hrapkowicz Film Trudno zarzucić Pittsowi niekonsekwencję, ale łatwo też zauważyć, że oryginalnością ani przewrotnością jego film nie grzeszy. Znaczone karty rozdane są na początku, akcenty prędko rozlokowane i nawet śmierć nie jest wstanie ruszyć ich z posad