Wspólnota i wolność Remek Mazur-Hanaj Muzyka W ciągu ostatnich 50 lat na osnowie muzyki, szczególnie tej tradycyjnej, mozolnie powstawało coś na kształt polsko-ukraińskiego porozumienia i niszowej wspólnoty. Długi czas bez udziału instytucji państwowych, nieoficjalnie, alternatywnie, bez ideologii. Z dala od deklaracji o wzajemnym pojednaniu, a jednak samochcąc do niego przybliżając
Cień w samo południe Remek Mazur-Hanaj Muzyka Nic, co wychodzi spod ręki Lankum, nie jest jednoznaczne. Bo chociaż na „Falsem Lankum” słychać czasem łagodny śpiew, to jest on łagodny przeraźliwie
Muzyka, która nie istnieje Rozmowa z Širom Muzyka Używamy instrumentów charakterystycznych dla różnych tradycji muzycznych, ale gramy melodie, które wychodzą od nas. Nie chcemy się ograniczać stylami, tradycjami, szkołami – mówią członkowie słoweńskiego zespołu
Przy ognisku Bartosz Nowicki Muzyka Raphael Rogiński ze swoją wrażliwością i uduchowieniem jakby zupełnie przez przypadek pojawił się w XXI wieku, który zamiast mistycyzmu proponuje mindfulness, zamiast uniwersalizmu – globalizację, a zamiast humanizmu – antropocen
Ośmieliłam się Rozmowa z Agą Ujmą Muzyka W indonezyjskiej muzyce nic nie jest zabronione, nie ma żadnych faux pas. Nie możesz nikogo obrazić tym, jak grasz. Jasne, coś się może nie spodobać ze względów estetycznych, ale nigdy nie słyszałam oskarżeń o szarganie czy sprzeniewierzenie się tradycji
Złodziej w domu Piotr Kowalczyk Muzyka Płyta „Ignorance” The Weather Station mogłaby być ślicznym, kameralnym i budzącym uczucie beztroski albumem. Takim, którego najlepiej posłuchać w samochodzie ze znajomymi w drodze na jakiś festiwal. Jest jednak czymś zgoła przeciwnym
Patos i humor Maciej Krawiec Muzyka Tytuł „Przyśpiewki” nadany wspólnemu albumowi duetu Diomede i perkusisty Huberta Zemlera jest mocno ironiczny. Przyśpiewki to w końcu proste ludowe piosenki wykonywane na weselach czy dożynkach. Tutaj mamy do czynienia z bardzo urozmaiconym, żywiołowym jazzowym graniem
Apokaliptyczna lista przebojów Rafał Księżyk Muzyka Gra mi pod czaszką „muzyka na koniec świata”. Przypominają mi się kolejne apokaliptyczne przeboje. Pewnie przytrafia się to obecnie niejednemu pasjonatowi muzyki. To doświadczenie warte polecenia. Jest krzepiące. Uświadamiam sobie, że przeżyłem już kilka końców świata
Wieś śpiewa Rozmowa z Adamem Strugiem Muzyka Elektryfikacja wsi, PRL-owski awans społeczny i kontrkultura lat 60. oznaczały zerwanie z muzyką tradycyjną. Na początku lat 90. zaczęliśmy rekonstruować muzykę wsi właściwie od zera. Dziś to prężne środowisko z własnymi fundacjami i wydawnictwami
Lot nad Atlantydą Rafał Wawrzyńczyk Muzyka „Folk Music” Zygmunta Krauzego jest jak oglądanie lądu bezpowrotnie utraconego. Muzyka ludowa to tutaj świat, do którego nie mamy już dostępu i który zapada się w przeszłość, emitując wszystkie swoje sygnały jednocześnie, po raz ostatni, w kolosalnej kakofonii
Kącik marzeń i koszmarów Michał Wieczorek Muzyka Polska muzyka okresu międzywojennego jest dziś nieoczekiwanym źródłem inspiracji. Na jej podstawie współcześni wykonawcy budują różne narracje – od nostalgii przez wyszukiwanie analogii ze współczesnością aż do tworzenia własnej, alternatywnej historii
Profesor Hartman słucha Dwójki Michał Wieczorek Muzyka Czy muzyka ludowa jest gorsza od muzyki komponowanej, poważnej? Polscy muzycy coraz częściej odwołują się do tradycji, pracują z muzykami ludowymi, doskonale wiedząc, że to, co najciekawsze, dzieje się na przecięciu kodów, kultur i gatunków. Profesor Hartman zdaje się tego nie rozumieć