Paryż pęcznieje od nudy Klara Cykorz Film Olivier Assayas, autor „Irmy Vep” – serialowej wariacji na temat filmu o kręceniu wariacji na temat serialu – nie ma nic nowego do powiedzenia na temat globalizacji, baniek streamingowych, kondycji kin. No, czegokolwiek
W archiwum filmowym: zdziwienia, smutki, uśmiechy Rafał Marszałek Film Lektura „Historii niebyłej kina PRL” napawa optymizmem. Oto poważną, gruntownie udokumentowaną rozprawę z historii filmu napisał profesor uniwersytetu – z intencją, by bawiła ucząc. Ani tu śladu akademickiego brzuchomówstwa
RZEMIEŚLNICY KULTURY: Na czele Marceli Szpak Media Twórcy czołówek bardzo szybko opanowali system, który pozwala samym krojem czcionki i drobnymi ornamentami zasugerować widzowi gatunek i nastrój filmu, jednak wkrótce przestało to wystarczać – klikalna historia czołówek filmowych
Jasno, prosto, zwięźle Karolina Kosińska Film „Kino bez tajemnic” doskonale wypełnia lukę w „edukacji filmowej”. A to dlatego, że nie ogranicza się do wybranej, wąskiej problematyki. Mówi właściwie o wszystkim, co związane z kinem
Michelangelo Antonioni: polityka autorska i polityka spojrzenia Paulina Kwiatkowska Film 30 lipca mineło pięć lat od śmierci jednego z największych filmowców w historii kina, przypominamy artykuł o reżyserze
Wielka Księga, czyli raczej coś niż nic Paulina Kwiatkowska Film „Księga filmów” każe się zastanowić, czy Fellini faktycznie jest tak martwy, jak sugeruje Tullio Kezich? Czy świat filmów daje się zredukować do zbioru obrazów, faktów i anegdot?
Stawka większa niż kino Łukasz Maciejewski Film Stworzył postać kapitana Klossa, nakręcił „Kolumbów”, „Do widzenia, do jutra…”, „Trzeba zabić tę miłość”. Jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów, Janusz Morgenstern, powraca z nowym filmem
Kino twórczego zastoju Jakub Majmurek Film Filmy Zanussiego z ostatnich lat są sztywne i akademickie, nie ma w nich eksperymentów z formą i językiem filmowym, nie ma ducha twórczych poszukiwań
Niestety, konstelacja nie była sprzyjająca Aleksandra Hirszfeld Film W ramach cyklu „Klasyka kina światowego” na ekranach kin studyjnych możemy oglądać „Hair” Miloša Formana – kultowy, nostalgiczny obraz hipisowskiej kontrkultury
WSPOMNIENIE: Z czego się śmiejesz, chamie? Łukasz Maciejewski Teatr Czterdzieści lat po śmierci Bogumiła Kobieli Piszczyk wciąż jest dla nas kimś niepokojąco bliskim i dziwnie znajomym. Oto obywatel, którego przerasta ojczyzna
Atlas kina polskiego Paulina Kwiatkowska Film Andrzej Wajda znakomicie radzi sobie z opanowaniem lęku przed śmiercią – zdecydowanie gorzej z opanowaniem lęku przed błędem
„Polski film animowany”, pod red. Marcina Giżyckiego i Bogusława Zmudzińskiego Dorota Chrobak Film Publikacja poświęcona historii polskiego filmu animowanego to długo oczekiwane uzupełnienie serii antologii polskiej animacji na płytach DVD