Plakat ery gniewu Jakub Majmurek Film Sam Eisenstein – który wyjaśnił swoją koncepcję filmu w tekście „Organiczna jedność i patos w kompozycji «Pancernika Potiomkina»” – postrzegał swoje najsłynniejsze dzieło jako „kronikę rewolucyjnych wydarzeń”
„Generał”, reż. Buster Keaton Piotr Mirski Film „Generał” nie wzrusza i śmieszy w umiarkowany sposób, ale trudno uznać to za wielką wadę – po latach okazuje się przede wszystkim wspaniałym filmem akcji
Ja i Orson Welles, czyli prawdziwa historia „Jądra ciemności” Piotr Mirski Film Rację miał Ed Wood, że Hollywood jeszcze przeprosi za Wellesa. Zaczęło się od Oscara, później ustanowiono nagrodę jego imienia. Teraz Coppola odświeżył cyfrowo i wprowadził ponownie do kin jego drugi film – „Jądro ciemności”
Kira Muratowa – przewrotny witalizm Jakub Majmurek Film W kinie Muratowej mamy do czynienia z rzeczywistością podwójnie odczarowaną. Z rzeczywistością, która utraciła wiarę w język i obietnice religii i nie jest już dłużej w stanie wierzyć w obietnice, jakie niósł ze sobą oświeceniowy projekt
Polski taniec salto Tadeusz Sobolewski Film „Salto” Konwickiego da się wyjąć ze swojego czasu. Świadczą o tym wpisy internautów w YouTube, gdzie dziwnym trafem się znalazł. Ktoś pisze: „it's really hypnotizing stuff”, ktoś dziękuje, bo nie mógł znaleźć tego filmu „u siebie w Hongkongu”
„Bonnie i Clyde”,reż.Arthur Penn Michał Oleszczyk Film „Bonnie i Clyde” jest w równym stopniu dziełem filmowców, co dzieckiem swojego czasu. Pod koniec lat sześćdziesiątych młodzieżowa kontrkultura kipiała witalnością i pędem ku emancypacji