Wspólnota i wolność Remek Mazur-Hanaj Muzyka W ciągu ostatnich 50 lat na osnowie muzyki, szczególnie tej tradycyjnej, mozolnie powstawało coś na kształt polsko-ukraińskiego porozumienia i niszowej wspólnoty. Długi czas bez udziału instytucji państwowych, nieoficjalnie, alternatywnie, bez ideologii. Z dala od deklaracji o wzajemnym pojednaniu, a jednak samochcąc do niego przybliżając
Muzyka spod tafli lodu Ivan Shelekhov Muzyka Nie można jej nazwać naiwną idylliczką, chodzi jej raczej o uznanie podmiotowości żywego, pozaludzkiego świata. Czy w czasie wojny można pozostać Switłaną Nianio?
Taniec na nieheblowanej desce Michał Wieczorek Muzyka Przez cały album Lumpeksu przewija się motyw zabawy, ale też wytańcowywania traum, zmęczenia ciała w takim stopniu, by zapomniało o krzywdach. Taniec wyzwala, bo na krótką chwilę unieważnia istniejący porządek
Cień w samo południe Remek Mazur-Hanaj Muzyka Nic, co wychodzi spod ręki Lankum, nie jest jednoznaczne. Bo chociaż na „Falsem Lankum” słychać czasem łagodny śpiew, to jest on łagodny przeraźliwie
„Chłopi” sieją ferment Michał Wieczorek Muzyka Skomponowana przez L.U.C.-a ścieżka dźwiękowa do filmu „Chłopi” to ogólnosłowiański amalgamat, a nie muzyka wyrastająca z lokalnej, łowickiej tradycji. W odpowiedzi na nią fundacja Muzyka Zakorzeniona wydała płytę „Chłopi – Wesele Boryny”
Muzyka, która nie istnieje Rozmowa z Širom Muzyka Używamy instrumentów charakterystycznych dla różnych tradycji muzycznych, ale gramy melodie, które wychodzą od nas. Nie chcemy się ograniczać stylami, tradycjami, szkołami – mówią członkowie słoweńskiego zespołu
Przy ognisku Bartosz Nowicki Muzyka Raphael Rogiński ze swoją wrażliwością i uduchowieniem jakby zupełnie przez przypadek pojawił się w XXI wieku, który zamiast mistycyzmu proponuje mindfulness, zamiast uniwersalizmu – globalizację, a zamiast humanizmu – antropocen
Akcja rozbierania folkloru Piotr Tkacz-Bielewicz Muzyka „GTI” warto słuchać w szerszym kontekście zjawisk z różnych kontynentów, gdzie lokalne dziedzictwo jest filtrowane i aktualizowane przez globalną elektroniczną nowoczesność
Ośmieliłam się Rozmowa z Agą Ujmą Muzyka W indonezyjskiej muzyce nic nie jest zabronione, nie ma żadnych faux pas. Nie możesz nikogo obrazić tym, jak grasz. Jasne, coś się może nie spodobać ze względów estetycznych, ale nigdy nie słyszałam oskarżeń o szarganie czy sprzeniewierzenie się tradycji
Wejście ducha w człowieka Rozmowa z Łukaszem Kumorem Muzyka Do worka muzyki tradycyjnej wrzuca się wszystko, co podobno nie jest współczesne – mimo że jest grane dziś. Większość tego, co powstaje w krajach globalnego Południa. Interesuje mnie właśnie ta marginalizacja kultur muzycznych – mówi założyciel wydawnictwa JuJu Sounds
Skrzypce i UFO Michał Wieczorek Muzyka W ludowej operze „Diabelskie skrzypce” mazurki i oberki splatają się z awangardowymi technikami oraz elektroniką, która nadaje muzyce psychodeliczny, odrealniony klimat
Polska, klasyczna, radykalna Rozmowa z Radical Polish Ansambl Muzyka Radical Polish Ansambl chce odebrać słowa „radykalność” i „polskość” grupom, które je zawłaszczają. Chcemy też jednak odebrać „ludowość” osobom, którym kojarzy się ona z biesiadą