Łowca jubilerów Marcin Bogucki Muzyka Mariusz Treliński próbuje stworzyć w operze „Cardillac” Paula Hindemitha psychodeliczny trip, z neonową wizją miasta przyszłości w tle. Nie da się jednak uzyskać takiej immersji w dziele, które kalejdoskopowo zmienia formy
Syreny wracają jak seriale Jan Topolski Muzyka Kolejny Auksodrone w Tychach, kolejny muzyczny dramat Alka Nowaka i Szczepana Twardocha. Kultura lubi powtórki, powtórki lubią syreny. Co nam dziś śpiewają?
Beczała do łez porusza Marcin Bogucki Muzyka Popularność „Halki” wynika ze strawnego podania historii nierówności klasowych w formie melodramatu. Mariusz Treliński próbował wyjść nieco poza ten schemat, ale nie zrezygnował z niego do końca. Nad klasowością w Polsce można tylko uronić łzę
Kompozytorka z misją Wioleta Żochowska Muzyka Projekty sceniczne Katarzyny Głowickiej wpisują się w coraz wyraźniejszą we współczesnej operze tendencję do tworzenia dzieł zaangażowanych społecznie
Kwadrat magiczny Jan Topolski Muzyka Opera „Drach” Aleksandra Nowaka na podstawie libretta Szczepana Twardocha łączy w zaskakującej syntezie barok z ekspresjonizmem i Śląsk z Indiami. Kompozytor buduje nią pozycję najwybitniejszego po Krzysztofie Pendereckim polskiego twórcy opery współczesnej
Opera demokratyczna Stefan Drajewski Muzyka „Paria” Moniuszki w reżyserii Grahama Vicka daje fanowi opery rzadką okazję, by znaleźć się naprawdę blisko wykonawcy. Odbiorca może wybrać bohatera i śledzić go, jak w teatrze ulicznym. Widzi pot spływający z czoła śpiewaka
Kto zabił króla Rogera? Marcin Bogucki Muzyka „Król Roger” Szymanowskiego, jedno z nielicznych arcydzieł w polskim repertuarze operowym, został w Teatrze Wielkim dosłownie zamordowany – rozjechany przez nietrafione zabiegi reżyserskie i ukatrupiony ciężką ręką dyrygenta
Granica groteski Marta Januszkiewicz Muzyka „Manru”, jedyna opera Ignacego Jana Paderewskiego, po latach nieobecności powraca w pełnej wersji na sceny polskich teatrów operowych
Opera na haju Marta Januszkiewicz Muzyka „Ognisty anioł” Prokofiewa to dzieło przesycone mistycznością, która u Trelińskiego nie ma żadnej racji bytu. W jego inscenizacji nie ma duchowości – są narkotyki, nie ma magii – ale są magiczne sztuczki
Uroki psychoanalizy Adam Suprynowicz Muzyka „Umarłe miasto” Ericha Wolfganga Korngolda to efektowne i dające dużo satysfakcji przedstawienie. Od lat jednak tęsknię za Trelińskim poszukującym. Czy reżyser pokaże jeszcze coś nowego, nawet kosztem wieczorów tak przyjemnych?
Soczewica z jarmużem Gniewomir Zajączkowski / Szymon Żuchowski Muzyka Atrakcji w „Orfeuszu” nie brakuje. Jest czołganie się po scenie, zautomatyzowane, robotyczne machanie rękami, szelest ortalionu, projekcje wideo i „teatr w teatrze”. Efekt jednak nie uzasadnia tych fajerwerków
Kwadratura błędnego koła Gniewomir Zajączkowski / Szymon Żuchowski Muzyka Jak będzie wyglądał sezon operowy 2015/2016? Dyrektorzy artystyczni teatrów boją się stawiać na dzieła spoza najbardziej żelaznego kanonu, zakładając, że publiczność na nic trudniejszego się nie skusi