Czuję ulgę Rozmowa z Tomaszem Koniecznym Muzyka Zrobiłem wszystko, żeby nie śpiewać, a zostałem śpiewakiem. Więc tak chyba musiało być. Nie wierzę w przypadki – rozmowa z pierwszym Polakiem, który wystąpi na festiwalu wagnerowskim w Bayreuth
Słabość zwycięzcy Stefan Drajewski Muzyka Richard Wagner wiedział, że „Śpiewacy norymberscy” to dzieło nowatorskie. Do tematyki dostroił muzykę. W tej operze nastrój zmienia się co chwilę. Dobrze, gdy potrafi nadążyć za nim orkiestra
Łabędzie Wagnera Adam Suprynowicz Muzyka Po co dziś pokazujemy Wagnera w teatrze? Dwie nowe inscenizacje, poznańska („Parsifal”) i warszawska („Lohengrin”), dają na to pytanie odmienne odpowiedzi
Wagner i Żydzi Maciej Kucharski Muzyka Na wystawie „Uciszone głosy” prezentowanych jest kilkadziesiąt biogramów muzyków, którzy ze względu na swoje żydowskie pochodzenie nie zostali zatrudnieni w teatrze na Zielonym Wzgórzu
Ryszard Wagner: trzy portrety Dorota Krzywicka-Kaindel Muzyka Z takim samym zapałem angażował się w rewolucyjne zamieszki uliczne, co w bijatyki knajpiane. Mimo ledwie 1,66 m wzrostu i drobnej budowy. 22 maja minęła 200. rocznica urodzin Ryszarda Wagnera
„Holender tułacz” Wagnera w Berlinie Stanisław Suchora Muzyka Wisienką na torcie był moment, w którym w bitewnym zamieszaniu w ręce Senty trafiła ogromna szabla – bohaterka dokańczała dzieła w zaleconym najwyraźniej przez reżysera trybie low motion
„Parsifal” w Amsterdamie, reż. Pierre Audi Stanisław Suchora Muzyka Pierre Audi, reżyserując nową produkcję ostatniego dramatu Wagnera dla De Nederlandse Opera, skupił się wyraźnie na chrześcijańskim wymiarze dzieła. Nie wyszło to utworowi na złe, gdyż w ten sposób uniknęliśmy uwikłania w zbyt liczne ścieżki interpretacyjne
„Latający Holender” w English National Opera Tomasz Cyz Muzyka Londyńska Senta jest osobna, pogrążona w sobie i swoim marzeniu: ściska statek, jakby nie potrafiła się z nim rozstać i posłać dalej. Statek jest zabawką, ale życie w urojeniu zabawne nie jest
Efekt nie rozwiązanej dominanty Małgorzata Dziewulska Muzyka W „Latającym Holendrze” Trelińskiego porządek libretta – konwencjonalnej XIX-wiecznej dramy – zdobył przewagę nad wyzwaniami podświadomości
„Parsifal” według Wilsona Stanisław Suchora Muzyka Pomysł, żeby wystawić „Parsifala” jednorazowo, w Wielki Piątek, pozostaje nadal dość atrakcyjny, choć ryzykowny. Prowadzeni przez Simone Young Hamburscy Filharmonicy przecenili swoje siły
Czarne otchłanie melancholii Joanna Targoń Muzyka Można pozwolić się zahipnotyzować i oglądać „Latającego Holendera” jako mroczną baśń, w której ową mroczność kreuje się z rozmachem, a nawet z przesadą
Narodziny Wagnera z ducha teatru Tomasz Cyz Muzyka Nic tak dobrze nie robi, jak przypomnienie sobie – nawet w wyborze i skrócie – kolein losu twórcy „Pierścienia Nibelunga”. Bo życie miał Richard Wagner wcale nienudne