Muzyka nie-ludzka Radek Pulkowski Muzyka Żeby nazywać się cyborgiem, nie trzeba być Terminatorem ani Robocopem – wystarczy rozrusznik serca. Albo autotune. Przykłady tego, że również współczesna muzyka rozrywkowa nie jest do końca ludzka, znajdziemy w niemal każdej stacji radiowej
Rewolucje Goldiego Borys Dejnarowicz Muzyka Dla jednych natchniony geniusz, dla drugich żywy symbol pretensjonalności, megalomanii i chorych ambicji. Tak, zanim w USA pojawił się Kanye West, w latach 90. na Wyspach szalał Goldie. We wrześniu dotrze do Polski
Zmierzch nowych brzmień Bartosz Nowicki Muzyka Nowa muzyka, nowe brzmienia, muzyka przyszłości. Te niefortunne terminy do dziś służą jako synonimy muzyki elektronicznej. Tymczasem gatunek coraz chętniej celebruje swoją przeszłość. Rock’n’roll umarł. Punk umarł. A elektronika?
Jak nie utonąć w retromanii Rafał Księżyk Muzyka Podróż Reynoldsa poprzez historię muzyki pop, fascynująca w szczególe, w szerszym planie okazuje się męcząca
Śmierć kogniwojażera Agata Tomaszewska Muzyka Zmarły rok temu Mark Fisher był jednym z najważniejszych teoretyków kultury doby internetu. Odgrywał rolę drogowskazu – wyznaczał nowe kierunki myślenia i inspirował młode pokolenie badaczy i fascynatów kultury
Punk: niedokończony projekt Tomasz Swoboda Muzyka Punk był być może ostatnią poważną próbą stawienia oporu spektaklowi jako naczelnej zasadzie rządzącej relacjami międzyludzkimi. Potem, czyli przez ostatnie czterdzieści lat, nikt już nie uwierzył, że to w ogóle możliwe
Wariat w archiwum Borys Dejnarowicz Muzyka Na swojej nowej płycie Ariel Pink prowadzi ze słuchaczem wirtuozerską grę. Nikt tak jak on nie potrafi łączyć ze sobą pozornie odległych gatunków – progresywnego rocka i yacht-popu, indie rocka i sophisti-popu
Szok i niedowierzanie Borys Dejnarowicz Muzyka Reynolds to wciąż jeden z niewielu krytyków, na których artykuły i wydawnictwa czeka się jak na nowe płyty ulubionych zespołów. Właśnie ukazała się jego książka o glam rocku
Pięć książek nie o muzyce Tomasz Swoboda Muzyka Topos niewyrażalności muzyki najczęściej prowadzi do banalnej figury pisarza oniemiałego w zachwycie. Czy ratunkiem jest jedynie ucieczka w muzykologiczny żargon? Może książki o muzyce nie powinny w ogóle być o muzyce
Wszystko było rytmem Simon Reynolds Muzyka Podobnie jak wielkim brytyjskim zespołom artrockowym, teoria pomogła Gang of Four osiągnąć konceptualne wyżyny, które były nie do pomyślenia dla zespołów rozwijających się w sposób bardziej organiczny
POWAGA: Dystans nas nie uszczęśliwia Rozmowa z Simonem Reynoldsem Muzyka Wybór między ironią a szczerością nie jest ani binarny, ani oczywisty. Ale zmysł ironii jest niezbędny. Bez niego bylibyśmy ciągle w rozpaczy – rozmowa z brytyjskim krytykiem muzycznym
Retromania muzyczna Rozmowa z Simonem Reynoldsem Muzyka Przez ostatnie 10-15 lat tkwimy w retromanii, która przenika całą muzykę – co nie oznacza, że nie nic się nie rozwija, lecz raczej, że nowości są spychane na bok