Chołod is coming Przemysław Czapliński Literatura Rosja w książce Twardocha to czysta przemoc pozbawiona misji, zaś alternatywą dla tak pojętej Rosji może być tu tylko indywidualny izolacjonizm
Bokser we mgle Jakub Socha Film Książka Twardocha to spora cegła, ale czy naprawdę wymagała aż 8 odcinków? Niekoniecznie. Rozmyło się towarzyszące lekturze poczucie, że oto jesteśmy w świecie, którego dni zostały już policzone, wśród ludzi, którzy podświadomie oczekują na eksplozję
Polski jest dialektem śląskiego Rozmowa z Grzegorzem Kulikiem Literatura Nie wiem, czy większość moich czytelników już się urodziła. Może Ślązacy będą to masowo czytać za osiemdziesiąt lat? Jeżeli się rozpłyniemy w polskości, to dobrze, żeby chociaż te przekłady zostały w bibliotekach, żeby coś po nas zostało, gdy my już przeminiemy
Syreny wracają jak seriale Jan Topolski Muzyka Kolejny Auksodrone w Tychach, kolejny muzyczny dramat Alka Nowaka i Szczepana Twardocha. Kultura lubi powtórki, powtórki lubią syreny. Co nam dziś śpiewają?
Niewielkie siły sprawcze Przemysław Czapliński Literatura „Pokora” Szczepana Twardocha to opowieść o śląskim Zeligu, który podczas kontroli nie zdołał schować jednego z licznych dowodów osobistych. Cokolwiek robił, robił po to, by być bezpiecznym. Czyli niewidocznym
A więc wojna Monika Ochędowska Literatura Widmo wojny – powracające w mierzących się z historią powieściach Michała Zygmunta czy Julii Fiedorczuk – pociąga i podnieca. Choć nasączona nim wyobraźnia ma moc zwiastowania realnego niebezpieczeństwa, jest lustrzanym odbiciem dawnego świadectwa, niczym więcej
Kwadrat magiczny Jan Topolski Muzyka Opera „Drach” Aleksandra Nowaka na podstawie libretta Szczepana Twardocha łączy w zaskakującej syntezie barok z ekspresjonizmem i Śląsk z Indiami. Kompozytor buduje nią pozycję najwybitniejszego po Krzysztofie Pendereckim polskiego twórcy opery współczesnej
Spojrzenie z dystansu Łukasz Żurek Literatura Najbardziej komentowane polskie powieści ostatnich miesięcy, czyli „Drach” Szczepana Twardocha oraz „Księgi Jakubowe” Olgi Tokarczuk korzystają z techniki narracyjnej, która pochodzi, zdaje się, z literackiego lamusa
Śląski smok, polska bajka Katarzyna Czeczot Literatura Tym razem książka Szczepana Twardocha dziwnie współbrzmi z dominującym w Polsce dyskursem historycznym. Decyduje o tym jednak nie tylko fabuła „Dracha”, ale i świat przedmiotów. A właściwie pewien fetysz
Historia jako szmira Paweł Soszyński Teatr W „Morfinie” Eweliny Marciniak historia staje się wieczorną telewizyjną rozrywką, oglądaną z zaciśniętymi pięściami i szczękami na kolanach
Kostek pod Grunwaldem Zofia Król Literatura Odbita w zwierciadle „Wiecznego Grunwaldu” „Morfina” traci wiele czaru i choć obie powieści Twardocha dzieli przepaść, to nie jest ona aż tak rozległa, jakby się na początku wydawało