Mary Poppers. Monodram Paweł Soszyński Teatr „Jestem królową południa, matką pogranicza i wszystkich poetów, którzy strofują mnie równie często, jak wyznają miłość. I dobrze, ciało jest po to, by go używać, a nie o nim mówić” – przedpremierowo publikujemy monodram zmarłego w 2021 roku dramaturga i redaktora „Dwutygodnika”
Pamiętnik z piwnicy Witold Mrozek Teatr Trzydziestoparoletnia Irena Sierakowska gra dwudziestoletnią w 1944 roku Irenę Sierakowską, siostrę swojego dziadka. Podstawą spektaklu „108 kostek cukru” jest pamiętnik tej drugiej Ireny
Honor chłopców z Costa Guano Witold Mrozek Teatr Pomysł na adaptację Majewski ma prosty, skuteczny. Nie musi wiele dopisywać – w końcu pozostawienie na pastwę losu statku pełnego muzułmanów brzmi zupełnie dramatycznie, przerażająco na czasie
Śpij pięknie Paweł Soszyński Teatr „Gdyby Pina nie paliła, to by żyła” Cezarego Tomaszewskiego to spektakl poruszający, skromny, często piekielnie śmieszny, a przy okazji – przekonujące, bo niewymuszone, pożegnanie zmarłej reformatorki tańca
Po tamtej stronie Schuberta Paweł Soszyński Teatr Wałbrzyski „Schubert” to głęboki interdyscyplinarny szpagat między burzliwą romantyczną pozą i klubowym dopalaczem new romantic. To świat patrzony z ukosa, skrajnie dosłowny i całkiem abstrakcyjny – zupełnie jak użyta w nim muzyka
Balladyna disco polo Paweł Soszyński Teatr „Balladyna” Farugi, jak ta Słowackiego, jest dokładnie taka, „jakby ją gmin układał”. A lud gminny się zmienił, zachłysnął się transformacją, je kaszankę z grilla w rytm disco polo
Wymęczeni Michał Centkowski Teatr Intrygująca, gorzka i ironiczna opowieść von Mayenburga zmienia się w „Męczennikach” Augustynowicz w nachalnie dydaktyczną opowiastkę o gówniarzu niszczącym życie szlachetnej nauczycielki
Plemię o oczach wpatrzonych w niebo Anka Herbut Teatr Podstawny dokumentuje w „Opowieściach plemiennych” moment, w którym okazuje się, że wszystko miało się udać, ale nic się nie udało. Wolność zewnętrzna wprawdzie została osiągnięta, ale wewnętrzna jeszcze nie
Oświecić oświecenie Michał Centkowski Teatr W najnowszym spektaklu Paweł Świątek mierzy się z zachodnim porządkiem symbolicznym, w którym wciąż zdaje się pokutować tradycja dyskursu oświeceniowego
Choreografia stresu Anka Herbut Teatr „Bohaterki” Eweliny Marciniak i Michała Buszewicza to teatralny komiks w 3D. Albo inaczej: animacja poklatkowa w trybie live act
Maria nie chce Joanna Wichowska Teatr W „Betlejem polskim” Faruga unika pułapki wyniosłej krytyki dewocyjnego uniesienia, chociaż pokazuje je bez cenzury, w jaskrawych obrazach. Jego spektakl jest obrazoburczy tylko z perspektywy ortodoksji lekceważącej esencję
„O dobru” Strzępki i Demirskiego Dorota Kowalkowska Teatr W najnowszym przedstawieniu Demirski i Strzępka zawarli rozczulająco prostą, a zarazem śmiertelnie trudną do wypowiedzenia myśl: bez wsparcia innych i beznadziejnej w to wsparcie wiary, nie pójdziemy dalej