A może to tylko zły sen? Klaudia Rachubińska Film „Atlanta” konfrontuje widza z samym groteskowym sednem surrealistycznego doświadczenia życia w rasistowskim amerykańskim społeczeństwie. Niedługo 4 sezon, ponoć ostatni
Nie chcę się zmieniać Bartosz Chmielewski Muzyka Choć piosenki The War on Drugs są nadal co najmniej o dwie minuty za długie jak na wymagania współczesnego radia, a ich bohater staromodnie melancholijny, to płytą „I Don’t Live Here Anymore” zespół potwierdził status jednej z najlepszych amerykańskich kapel gitarowych
Nie wyjdę! Marcin Stachowicz Film Lipcowa premiera drugiego sezonu „I Think You Should Leave...” zbiegła się w czasie z ostrzeżeniami przed czwartą falą pandemii – i jest to chyba dobra okazja do poważnego potraktowania „pocztu denialistów” Tima Robinsona
Ameryka bez happy endu Jakub Majmurek Film Seria „Noc oczyszczenia” nie jest z pewnością najbardziej subtelną diagnozą Ameryki drugiej dekady XXI wieku. Filmy i seriale z cyklu często walą na odlew, od eksploatacyjnego widowiska klasy B przechodzą do dość łopatologicznego politycznego kaznodziejstwa. Jednocześnie w przesadzie tych produkcji zawiera się ich prawda
Gniew Agnieszka Jakimiak Film Serial w reżyserii Barry’ego Jenkinsa zwalnia tempo narzucone przez Whiteheada i inaczej rozkłada akcenty. Jest nie mniej brutalny, ale bardziej niż opowieścią o ucieczce jest historią o ziemi – o przynależności do gruntu i o krwi, która wsiąka w pola
Pułapka dioramy Sebastian Smoliński Film Peck sugeruje, że jego serial „Wytępić to całe bydło” jest potrzebny, aby pokonać kolektywne wyparcie, przypomnieć mieszkańcom Zachodu o tych faktach, których nie chcą przyjąć do wiadomości. W pewnych aspektach dokument wyważa jednak otwarte drzwi
Prowincjonalne centrum świata Sebastian Smoliński Film „Udawaj, że to miasto” stanowi zapis specyficznej mentalności, którą możemy określić jako nowojorskie poczucie wyjątkowości. To nic nowego – ślady tego sposobu myślenia znajdziemy w niezliczonych tekstach i filmach o tym mieście
Cienka granica Marcin Stachowicz Film „Witamy w Czeczenii” nie oszczędza, a więc także – nie ostrzega. Nie wiemy, kiedy po cięciu nastanie ciemność, a z ciemności wyłonią się zdobyte przez aktywistów LGBTQ+ nagrania – zarejestrowane komórką obrazy nagiej przemocy
Całe życie Agnieszka Jakimiak Film Od początku „Mrs. America” nie pozostawia wątpliwości, że walka Phyliis Schlafly (Cate Blanchett) nie jest utarczką o zakwestionowanie poprawki. To walka o władzę
GADANIE: Ustawiczne lęki Klara Cykorz Felietony Ekranizacja „Spisku przeciw Ameryce” chwilami, szczególnie pod koniec, stanowi po prostu wezwanie: idźcie na wybory. Jest tu wiara w amerykańską demokrację – ale niekoniecznie w kondycję amerykańskiego społeczeństwa
Śpiewająca wiewiórka Piotr Kowalczyk Muzyka „Za każdym razem inni, za każdym razem tacy sami” – te często powtarzane słowa legendarnego didżeja radiowego Johna Peela o jego ulubionym zespole The Fall można odnieść również do Real Estate. W przypadku piątego albumu grupy nie jest to jednak komplement
Największe widowisko na Ziemi Marceli Szpak Film Sympatia, z jaką Stany przywitały przypowieść o wzlocie i upadku Joego Exotica, sugeruje, że wielu ludziom nagle skończył się kredyt na American Dream