Nowojorska wystawa „The Last Newspaper”

Helena Chmielewska-Szlajfer

Otwarta niedawno wystawa w New Museum rozprawia się z medium, któremu od dawna wszyscy wróżą rychłą śmierć

Jeszcze 1 minuta czytania

„The Last Newspaper” („Ostatnia gazeta”). New Museum, Nowy Jork, 6 października 2010 – 9 stycznia 2011

Adrian Piper, Vanilla
Nightmares #9
”. Collection Walker
Art Center, Minneapolis, T.B. Walker
Acquisition Fund, 2004.
Gazety miały zostać wyparte przez radio, telewizję, internet, a obecnie przez iPady, jednak ten papierowy środek przekazu ciągle ma się (względnie) nieźle. Co więcej, na wystawie „The Last Newspaper” próżno szukać odpowiedzi na pytanie, czym ta ostatnia gazeta ma być – chyba, że „ostatnia” oznacza gazetę dzisiejszą.

Wystawa, która zajmuje trzy piętra, ma w sobie coś zarówno z targów, jak i z osiedlowego klubu. Stoiska instytucji raczej luźno powiązanych z tematem wystawy (np. Center for Urban Pedagogy, które prowadzi warsztaty na temat tworzenia stref w miastach, StoryCorps, które udostępnia nagrania wywiadów z „przeciętnymi” Amerykanami oraz firma meblowa Blu Dot, która reklamuje swoje moduły biurowe) mieszają się z wydrukowanymi na potrzeby wystawy gazetami oraz z instalacjami ściennymi, które do gazet starają się nawiązywać z mniejszym lub większym powodzeniem.

Z prac prezentowanych na wystawie wyłania się kilka głównych tematów: tabloidyzacja gazet, polityka skandalu, emocje i, rzecz jasna, seks obecne są w kolażach Sary Lucas i Dash Snow. Adrian Piper w serii „Vanilla Nightmares” na pierwszych stronach New York Timesa tworzy rysunkowe komentarze do artykułów i reklam, skupiając się przede wszystkim na rasowych „niedopowiedzeniach”. Konflikt jest również tematem pracy Sary Charlesworth – zdjęcia z kamery wideo przedstawiają moment, w którym w 1979 roku nikaraguańscy żołnierze zabijają reportera amerykańskiej stacji telewizyjnej ABC. Z kolei „Subjecter”, seria rzeźb Thomasa Hirschhorna przedstawia kobiece manekiny ubrane w suknie zrobione ze zdjęć i czołówek prasowych. W oczy rzucają się przede wszystkim hasła i obrazy konfliktów, wojen oraz katastrof.

W tym wszystkim projekt architekta Jeffreya Inaby i think-tanku C-Lab „Cloudy with a Chance of Certainty” wydaje się najbardziej żartobliwym akcentem wystawy. Na trzech ekranach można sprawdzić pogodę w 24 amerykańskich miastach, porównać faktyczną pogodę z prognozą, a także oszacować wpływ temperatury na lokalne PKB.

Hans Haacke News, 1969/2008”. Dzięki uprzejmości artysty
i Paula Cooper Gallery, New York

Nad całością wystawy czuwa Immanuel Kant i jego idea „wiecznego pokoju”. Urzeczywistnienie jej być może rzeczywiście oznaczałoby „ostatnią gazetę” – bo o czym można by pisać w świecie pozbawionym wojen i skandali? Próżno jednak szukać sensu w wystawie „The Last Newspaper”, idea Kanta wygląda więc jedynie na jedną z wielu przypadkowych wiadomości w chaotycznym składzie.


Tekst dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-ND 3.0 PL.


Tekst dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-ND 3.0 PL.