Kontrowersje: queer w podziemiach opery

14 grudnia na dużej scenie Opery Narodowej odbywała się gala z okazji 20-lecia przemian gospodarczych, a w sali orkiestry w podziemiu budynku trwała rozmowa o queerze. Zapraszamy do obejrzenia nagrania z dyskusji

Jeszcze 1 minuta czytania

Farinelli, Callas, drag queens – dlaczego opera jest ukochaną sztuką gejów? Czy istnieje operowa trzecia płeć? Do rozmowy zaprosiliśmy Bogusława Deptułę, Błażeja Warkockiego i Karola Radziszewskiego.

Na początek obejrzeliśmy fragmenty „Kastrata” Katarzyny Kozyry. Zaraz potem Bogusław Deptuła prowokacyjnie rozpoczął dyskusję: „To idealna definicja opery: opera jest queer. Czyli wykręcona. W pewnym momencie queer został zawłaszczony przez kulturę gejowską. To jest pewna uzurpacja. Nie ma powodu, żeby queer był tylko domeną homoseksualistów. Queer są wszyscy ci, którzy zachowują się inaczej, ubierają się i myślą niesztampowo. Żeby nie szukać daleko – ksiądz jest super-queer, jeśli lata w tej sutannie po mieście. Oczywiście można mnie tutaj zabić za to”:

396

Kolejna część rozmowy poprzedziła występ Izabeli Kłosińskiej, która zaśpiewała arię z „Cycków Terezjasza” Francisa Poulenca. Przemieniła się na scenie z kobiety w mężczyznę, w punkcie kulminacyjnym przekłuwając balony-cycki igłą:


397

Pojawiły się także głosy z sali:


394

Na koniec wystąpił(a) Violetta Villas...


395


Debata odbyła się w ramach cyklu „Dwutygodnika”,
Radiowej Dwójki i Teatru Wielkiego-Opery Narodowej:

OPERA - KONTROWERSJE

Opera. Nie tylko ta śmiertelnie poważna i w wielkich dekoracjach. Mydlana w telewizji. Kiczowata. Albo niemądra. Coraz częściej polityczna. Opera nie jest już dziś tylko sztuką elitarną i przyjemną. To miejsce – dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – otwarte, w którym dochodzi do burzliwych spotkań, intelektualnych sporów, artystycznych prowokacji. Jednocześnie, zgodnie z duchem współczesności, jest dziś dziedziną sztuki w pełni świadomą swej hybrydyczności i ograniczeń, dokonującą celowej autodemaskacji.

W tym sezonie, w cyklu debat „Dwutygodnika”, próbujemy uchwycić dzisiejszy puls opery, wykroczyć poza jej klasycznie definiowane terytorium, a zarazem dotknąć kluczowych zjawisk we współczesnej kulturze. Do rozmowy zapraszamy artystów, intelektualistów, twórców kultury – nie tylko ściśle związanych z operowymi scenami. Przy okazji spotkań zaglądamy do sekretnych miejsc Teatru, które na ogół pozostają zamknięte dla widzów. Bufet? Kanał orkiestry? A może loża rządowa? Rozmowom towarzyszą rozmaite akcje artystyczne.

Nagrania są dostępne na stronach: www.polskieradio.pl/dwojka, www.nina.gov.plwww.dwutygodnik.com

Kolejne KONTROWERSJE:

8 II 2010 godz. 19.00

OPERA POLITICA
Jakie są związki opery z polityką? Czy opera podlega naciskom? Czy polityka ulega operze? Do rozmowy zaprosiliśmy m.in. prof. Marcina Króla i Bohdana Paczowskiego.

26 IV 2010 godz. 19.00

CAMP OPERA
Dlaczego nieodłącznym elementem opery jest camp i kicz? Czym jest operowy (campowy?) nadmiar, eksces? Do rozmowy zaprosiliśmy m.in. Marię Poprzęcką i Dariusza Czaję.

14 VI 2010 godz. 19.00

SOAP OPERA
Jakie są związki opery z kulturą masową? Czy kicz telewizyjnej opery mydlanej jest jakimś dalekim echem opery? Do rozmowy zaprosiliśmy m.in. Macieja Strzembosza i Jacka Poniedziałka.


Zapraszamy!