MUZYKA 2.1: Piotr Peszat Jan Topolski Muzyka „Gdyby Ziemia była plackiem z jagodami, moja muzyka byłaby łatwiejsza w odbiorze” – zadeklarował w tytule jednego ze swoich studenckich referatów Piotr Peszat. Zapamiętajmy to nazwisko
MUZYKA 2.1: Aleksander Nowak Andrzej Chłopecki Muzyka Charakterystyczną cechą i znakiem szczególnym przynajmniej kilku znaczących utworów kompozytora Aleksandra Nowaka jest swoiste „życiopisanie”
MUZYKA 2.1: Andrzej Kwieciński Jan Topolski Muzyka Wszystko przeniknięte jest tu duchem rozpadu. Rozpadu kruchych, koronkowych konstrukcji, które poruszają się na granicy między szeptem a krzykiem, dokładnie jak w barokowej arii
MUZYKA 2.1: Cezary Duchnowski Dorota Szwarcman Muzyka Pierwsze i oczywiste skojarzenie z działalnością muzyczną Duchnowskiego: używanie komputera. Drugie: działania grupowe. Wydawałoby się: dwie okoliczności, które mogą odebrać kompozytorowi indywidualność. W tym przypadku jest dokładnie przeciwnie
MUZYKA 2.1: Artur Zagajewski Jan Topolski Muzyka Artur Zagajewski działa na polu instrumentalnej wynalazczości. Poszukując nowych barw akustycznych, zaczął badać używane przez hydraulików plastikowe rury
MUZYKA 2.1: Wojciech Ziemowit Zych Ewa Szczecińska Muzyka Duchowo i mentalnie niezależny, outsider z Krakowa, funkcjonuje całkowicie poza obiegiem nowoczesnych tendencji i mód
MUZYKA 2.1: Jagoda Szmytka Monika Pasiecznik Muzyka Jagoda Szmytka posługuje się wieloma mediami i tworzywami, nie oddziela dźwięku od obrazu, idei filozoficznej od dotyku. Dąży do dźwięku, gestu i wszelkich form ekspresji i myślenia nie usankcjonowanych przez naszą kulturę i estetykę
MUZYKA 2.1: Paweł Hendrich Jan Topolski Muzyka Paweł Hendrich to twórca obsesyjnie szukający spójności i kontroli – co widać po własnej terminologii, obfitych autokomentarzach, specyficznym kroju pisma, stronie internetowej czy profilu na MySpace
MUZYKA 2.1: Dominik Karski Jan Topolski Muzyka Muzyka wiecznego przepływu – bez początku i końca, wciągająca słuchacza w wiry o różnej prędkości. Fizyczność źródeł dźwięku przykrywa nader emocjonalną narrację
MUZYKA 2.1: Katarzyna Głowicka Jan Topolski Muzyka Przede wszystkim przestrzeń. Głęboka, rozległa. Jak w muzyce ambient. Na tym tle – fortepian. Kaskady powtarzanych dźwięków i rytmów. Czyste brzmienia co rusz zakłócane są szmerami i trzaskami
MUZYKA 2.1: Wojtek Blecharz Jan Topolski Muzyka Wszystko zaczęło się od kryzysu po ukończeniu warszawskich studiów, kiedy kompozytor – uzbrojony w całą wiedzę i rzemiosło – stracił poczucie sensu tego, co robi
MUZYKA 2.1: Sławomir Kupczak Filip Lech Muzyka „Odbiorca mojej muzyki nie zawsze ma świadomość, że nie traktuję pewnych muzycznych gestów zapisanych w partyturze na poważnie” – mówi o ryzyku używania humoru kompozytor
MUZYKA 2.1: Marcin Stańczyk Jan Topolski Muzyka Muzyka Marcina Stańczyka jest tak gwałtowna, że potrafi słuchacza nieźle podrapać
MUZYKA 2.1: Dariusz Przybylski Maria Peryt Muzyka Muzyka Dariusza Przybylskiego jest perwersyjnie przyjemna niczym psychologiczny thriller. Jest jak skondensowana energia, którą kompozytor dozuje, aby w końcu uwolnić ją w jednej gwałtownej kulminacji
MUZYKA 2.1: Prasqual Maria Majewska Muzyka Zaledwie miesiąc temu odbyła się premiera trzeciej opery Prasquala – „Ophelia”. O muzyce tego trzydziestoletniego kompozytora piszemy w nowym cyklu „Dwutygodnika” – prezentującym najmłodsze pokolenie polskich twórców
MUZYKA 2.1: Artur Kroschel Jan Topolski Muzyka Choć przeszło 40-letniego Artura Kroschela ciężko zakwalifikować do „muzyki 2.1”, to ważny jest ton, jakiego polskiej muzyce współczesnej dodaje ten kompozytor: introwertycznego ekspresjonizmu, mozaiki cisz i szmerów, rozbitych początków, ukrytych dźwięków, elementów zbłądzenia i ciągłego zapominania
MUZYKA 2.1: Mikołaj Laskowski Monika Pasiecznik Muzyka Muzyka Mikołaja Laskowskiego jest odbiciem schizofrenicznej świadomości jego pokolenia. Ironia i nostalgia, elektroniczny kicz i wyrafinowane brzmienia instrumentalne, wszechobecny sampling i internetowa plądrofonia łączą się w niej z prześmiewczymi odwołaniami do estetyki New Age
MUZYKA 2.1: Jacek Sotomski Jan Topolski Muzyka Doczekaliśmy się w kraju pokolenia „pozaakademickich” kompozytorów. Łączą oni porządny warsztat z refleksją, konceptem i dowcipem. Jacek Sotomski oprócz pisania błyskotliwych postinternetowych utworów współtworzy magnetofonowy duet sultan hagavik, który zawojował pogranicza retromanii i performansu
MUZYKA 2.1: Teoniki Rożynek Jan Topolski Muzyka Swobodnie czuje się na czterech kontynentach: muzyki współczesnej, nieakademickiej elektroniki, muzyki teatralnej i filmowego sound designu. Kompozytorkę napędza niecodzienna chęć działania w kolektywach oraz swoiste twórcze ADHD
MUZYKA 2.1: Paweł Malinowski Jan Topolski Muzyka Jak połączyć nostalgię, kamp, dowcip oraz odniesienia do klasycznych filmów i muzyki w dziesięciominutowym utworze na zespół instrumentalny? Paweł Malinowski, ironista i kinofil z Krakowa, potrafi to zrobić
MUZYKA 2.1: Anna Sowa Krzysztof Marciniak Muzyka Anna Sowa nie jest kompozytorką radykalną, nie eksperymentuje za wszelką cenę, a już z pewnością nie kosztem odbiorczyń. Jej muzyka silnie za to rezonuje z otaczającą rzeczywistością
MUZYKA 2.1: Ryszard Lubieniecki Jan Topolski Muzyka Jak brzmi free improvisation na portatywie, czyli przenośnych średniowiecznych organach? I jak może się udać utwór oparty na dawnym traktacie muzycznym, recytowanym na magnetofonie? Ryszard Lubieniecki udowadnia, że całkiem nieźle, a to nie wszystkie pola jego aktywności
MUZYKA 2.1: Aleksandra Słyż Jan Topolski Muzyka Jej pierwszy album, „Human Glory”, wydany na kasecie w zeszłym roku, podbił krytykę muzyczną. Ale ta młoda kompozytorka i sound designerka ma już za sobą parę lat doświadczeń w elektronice, choreografii i instalacjach
MUZYKA 2.1: Żaneta Rydzewska Jan Topolski Muzyka Kostka Rubika, proza Lema, dźwięki owadów i kosmosu. Wiele utworów Żanety Rydzewskiej powstaje z inspiracji filozofią i nauką. Wiele też opiera się na symulowaniu rzeczywistych zjawisk i procesów