Między wyskokiem a upadkiem Iwona Kurz Film Vinterberg demonstruje współudział kina w piciu – może kamera nie bywa pijana, ale obraz filmowy stale zachęca do rauszu
Islam prób i błędów Rozmowa z Marie Skovgaard Film Pierwsza imamka w Danii, Sherin Khankan, przyciągnęła uwagę świata w 2016 roku. To właśnie wtedy postanowiła założyć meczet prowadzony wyłącznie przez kobiety. „Jestem tu, aby stworzyć pewną alternatywę” – tłumaczyła BBC, która szybko ogłosiła Khankan jedną z najbardziej wpływowych kobiet roku
Dobre imię artysty Iwona Kurz Film Ai Weiwei, bohater dokumentu Johnsena, jest przekonany, że władzę daje mu kruchość, podatność na zranienie. I robi wszystko, by tę kruchość odsłonić
Popędy i kręgi Jakub Socha Film Druga część „Nimfomanki”, nakręcona praktycznie w jednym kluczu estetycznym, pozbawiona znanych z poprzedniej części wyskoków, jest przykra – przykra, nudna, strasznie poważna i jakby pozbawiona życia
Przedbiegi Jakub Socha Film W „Nimfomance” w von Trierze odzywa się po raz kolejny licealny egzystencjalista, który nie może pogodzić się z faktem, że jesteśmy sami we wszechświecie, a wszystko jest jałowe i skończy się źle
„Valhalla. Mroczny wojownik”, reż. Nicolas Winding Refn Bartosz Żurawiecki Film Nie wątpię, że powstanie z „Valhalli” niejeden doktorat, gdyż to film, o którym można bajać bez końca i bez sensu
Najwięcej widać pod mikroskopem Rozmowa z Jorgenem Lethem Film Nie lubię politycznej poprawności. Bardzo łatwo jest poprawiać to, co powstało dużo wcześniej. Zbyt łatwo. Dlatego walczę z tym zjawiskiem
Melancholie. Rozmowy Larsa z von Trierem Ludwika Mastalerz Film Ramą kompozycyjną „Melancholii”, w której prawdziwa apokalipsa zderza się z fantazjami na jej temat, Lars von Trier sugeruje, że katastrofa nie jest po prostu kresem życia
FESTIWAL DWA BRZEGI: Carl Theodor Dreyer Casper Tybjerg Film Duński reżyser Carl Th. Dreyer (1889-1968) często postrzegany jest jako twórca, który trzymał się na uboczu, z dala od innych. Jednak dość chętnie przyznawał, że byli filmowcy, którzy wywierali wpływ na jego twórczość
Antychryst albo il n'y a pas La femme Jakub Majmurek Film Klucza do interpretacji filmu Larsa von Triera dostarczyć może psychoanaliza, która uczy, by nie wierzyć temu, czemu podmiot nie zaprzecza
Horror w Edenie Błażej Hrapkowicz Film „Antychryst” von Triera z początku niepokoi, uwiera, by ostatecznie wzbudzić politowanie i niesmak. A kiedy strach ulatuje, zakrada się zabójca horroru: śmiech