„Così fan tutte” według Hanekego Stanisław Suchora Muzyka U Hanekego wszyscy bohaterowie cierpią z powodu upiornego kaca moralnego i godzą się na to, by ich życie intymne determinowała konwencja
Lem według Meyera w Poznaniu Stefan Drajewski Muzyka Reżyser Ran Arthur Braun potraktował „Cyberiadę” jako współczesną odmianę „Baśni z tysiąca i jednej nocy”. Z jednej opowieści wypływa następna, a z tej – kolejna
„Le Grand Macabre” Ligetiego w Berlinie Stanisław Suchora Muzyka Reżyserując „Wielką Makabrę” Ligetiego, Barrie Kosky wykazał się umiejętnością pogodzenia rygorystycznego rytmu muzycznego z rubasznym i często bardzo dosłownym humorem
Wagner i Żydzi Maciej Kucharski Muzyka Na wystawie „Uciszone głosy” prezentowanych jest kilkadziesiąt biogramów muzyków, którzy ze względu na swoje żydowskie pochodzenie nie zostali zatrudnieni w teatrze na Zielonym Wzgórzu
Ryszard Wagner: trzy portrety Dorota Krzywicka-Kaindel Muzyka Z takim samym zapałem angażował się w rewolucyjne zamieszki uliczne, co w bijatyki knajpiane. Mimo ledwie 1,66 m wzrostu i drobnej budowy. 22 maja minęła 200. rocznica urodzin Ryszarda Wagnera
„Holender tułacz” Wagnera w Berlinie Stanisław Suchora Muzyka Wisienką na torcie był moment, w którym w bitewnym zamieszaniu w ręce Senty trafiła ogromna szabla – bohaterka dokańczała dzieła w zaleconym najwyraźniej przez reżysera trybie low motion
Strawiński: kontrrewolucja Stefan Drajewski Muzyka Jacek Przybyłowicz w „Królu Edypie” oszczędził publiczności eksperymentów. Paul Julius w „Święcie wiosny” skoncentrował się na strukturze rytuału, czyli jego powtarzalności
Britten na Pradze Jacek Marczyński Muzyka Na świecie Benjamin Britten od dawna stał się klasykiem opery, u nas to co najwyżej kompozytor scen offowych
Blow i Gervasoni w paryskiej Opéra Comique Stanisław Suchora Muzyka U źródła problemu słabości opery „Limbus-Limbo” Gervasoniego leży najprawdopodobniej libretto pióra Patricka Hahna, które mówi dokładnie o niczym. Zdecydowanie więcej przyjemności przynosi inscenizacja „Venus and Adonis” Blowa
Roger, czyli ja Rozmowa z Michałem Znanieckim Muzyka Zdecydowałem się „Królem Rogerem” opowiedzieć o pewnej codzienności, o tym, co się dzieje w tej chwili w Hiszpanii z legalizacją ślubów homoseksualnych
Lulu, Lolita, Lilith Tomasz Cyz Muzyka Warlikowski słucha „Lulu” Berga bardzo uważnie, żarliwie. I to z muzyki biorą się teatralne kontrapunkty, trampoliny myśli, ideowe przęsła jego brukselskiej inscenizacji
Prapremiery operowe w Edynburgu i Londynie Stanisław Suchora Muzyka „In the Locked Room” Huwa Watkinsa oraz „Ghost Patrol” Stuarta MacRae są wskaźnikami ekonomicznej kondycji instytucji kultury. Oba utwory to niespełna godzinne jednoaktówki, napisane odpowiednio na cztery i trzy głosy solowe. Do tego piętnastoosobowy zespół w fosie