Radu Jude albo komedia jako pauza katastrofy Piotr Sadzik Film W dobie powrotu apokaliptycznych opowieści Radu Jude mówi o katastrofie, ale zarazem odbiera jej nimb groźnej wzniosłości i widowiskowości, wpychając ją w błahą zwykłość
Niedźwiedzie Jakub Socha Film W „Prześwietleniu”, najnowszym filmie Cristiana Mungiu, tak naprawdę nie ma żadnych zwycięzców, ci, co mogą, po prostu wyjadą na Zachód, reszta wróci do domów
Film o Polsce nakręcony w Rumunii Agnieszka Jakimiak Film Radu Jude doskonale zdawał sobie sprawę, co wyniknie z umieszczenia pornograficznej miniaturki jeszcze przed napisami początkowymi. Jego film to prowokacja w najlepszym możliwym znaczeniu tego słowa
Postaram się ująć to delikatnie Mateusz Demski Film Mój film nie jest daleki od ideologicznego klimatu panującego w Rumunii. Moi rodacy potrafią obrócić dosłownie wszystko w teorię spiskową – rozmowa z reżyserem „Bad Luck Banging or Loony Porn”, filmu, który zdobył Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym festiwalu w Berlinie
Marsz ku Historii. Dekonstrukcja Iwona Kurz Film Antonescu, nie on pierwszy i nie ostatni, uznawał, że odpowiada „przed Historią”. Ale to my, dziś, jesteśmy historią – i wobec niego, i wobec innych dyktatorów czy zbrodni przeszłości. Ostrożnie zatem z rekonstrukcjami
Kosmos i kuchnia Darek Arest Film W filmach Cristiego Puiu człowiek umiera, zanim jeszcze na dobre wyzionie ducha. Puiu cierpliwie obserwuje ten proces
Życie rodzinne Jakub Socha Film Niewielu jest we współczesnym kinie reżyserów, którzy potrafiliby osiągnąć ten stopień autentyzmu, co Puiu. Rumun ma niebywały dar obserwacji i słuch do języka
Leczenie homeopatyczne Ludwika Mastalerz Film „Egzamin” to przede wszystkim opowieść o codziennych zaniechaniach i egzystencjalnej bylejakości, która niezwalczana rozrasta się jak złośliwy nowotwór.
Rumuni odrywają się od ziemi Bartosz Żurawiecki Film „Skarb” wygląda jak typowe dzieło współczesnego kina rumuńskiego, hojnie nagradzanego w ostatnich latach na międzynarodowych festiwalach – kolejna prosta historia o przeciętnych ludziach. To tylko pozory
Matka-czołg Jakub Socha Film „Pozycja dziecka” to świetnie pomyślany film, w którym celne obserwacje społeczne łączą się z wnikliwymi portretami psychologicznymi, podszytymi jednakże przekonaniem, że nie wszystkie emocje da się sparafrazować, a ich siły – stematyzować