Lekcja Prisztiny Stach Szabłowski Sztuka 14. Manifesta ma w sobie wiarygodność. W świecie sztuki, który ugina się pod ciężarem nadprodukcji, zrobienie czegoś potrzebnego nie jest sprawą łatwą
Czy warto robić wystawy w trudnych czasach? Stach Szabłowski Sztuka Przed pandemią międzynarodowe imprezy artystyczne ścigały się w okazywaniu zatroskania współczesnymi kryzysami i w deklarowaniu zainteresowania lokalnym kontekstem. Były w tych deklaracjach mało wiarygodne. Lockdownowe Manifesta w Marsylii występuje przed Marsylią, dla Marsylii – i dobrze na tym wychodzi
Sztuka w globalnym ogrodzie Karol Sienkiewicz Sztuka Manifesta 12 w Palermo pokazuje, w jakim kierunku mogą podążać duże imprezy poświęcone sztuce współczesnej. Ma moc uwodzenia, ale skupia się na tym, co ważne – w skali miasta i Europy
MANIFESTA 9: Gdzie ci mężczyźni? Karol Sienkiewicz Sztuka Najgłośniejszą pracą wystawy jest „Międzynarodówka” wygrywana przez pozytywkę. To tęsknota za solidarną wspólnotą, o którą dzisiaj tak trudno – Manifesta, jedna z najważniejszych imprez artystycznych odbywa się w poprzemysłowym Genk w Belgii.