wiersze

Darek Foks

Zabijanie nastąpi, oddech już boli

Zdarzyło się coś niezwykłego; usiadłszy na oku
zmarłego, mucha wędrowała powoli po szklistej gałce.
Georges Bataille, „Historia oka”

Zasadniczy problem każdego
zamkniętego państwa: jak
ukryć trupy. To jest podstawa.

Jeśli twoja pojebana wizja prawdy
nie jest wcielana w życie, planujesz
śmierć wielu ludzi. Potem ich

zabijasz. Potem ukrywasz fakt
zabójstwa i same ciała. Po to właśnie
wymyślono zamknięte państwo.

Ludzie wychodzą z domów,
gromadzą się na tych mniejszych
i tych większych placach. Idą 

razem, wykrzykując jakieś słowo
lub imię. Maszerują do któregoś
z centralnych miejsc, gdzie dołączą 

do wielu innych, monotonnie 
skandujących jakieś słowo lub imię,
przekonani, że nie zabłądzili.

Jako ludzie bezklasowi i zależni
od mas na wiele ważnych sposobów,
tylko sobie wyobrażamy,

że tu żyjemy, że przeczytaliśmy
gruntownie jakieś książki, że spędziliśmy 
wiele godzin na rozmowach

i że już możemy zlać się z tymi
ogromnymi masami w szczurzym
labiryncie pod hurtownią pramatki

i praojca, podobni do poetów,
którzy tak bardzo pragną pisać to,
czego kultura potrzebuje, że dają się

zwabić polonistce do martwej
biblioteki i kończą z nią, marząc
o nauczycielce geografii

i jej wielkim globusie, za którym
można przesunąć rękę po jej udzie,
opowiadać o konkwistach,

gapić się do woli na jej włosy
obcięte równo nad czołem,
a nawet rozpiąć jej spódnicę. Tego

już nie ma. Pstry tłum rusza 
przeciwko tłumowi, w którym wszyscy
ubrani są tak samo i nikt się nie rusza,

a może to tłum, w którym wszyscy
ubrani są tak samo, rusza przeciwko
pstremu tłumowi, który sądzi, że jest 

w stanie się poruszyć. Nie wiem,
ale kobieta w rogu ekranu, która przekłada
wszystko na język migowy, chyba wie.

29 września 2021

[fragment „Historii oka” w przekładzie Tadeusza Komendanta]

Darek Foks – poeta, prozaik. Ostatnio ułożył „Zawrót głowy. Antologię polskich wierszy filmowych” (2018), opublikował też książki „Café Spitfire” (2019), „Ludzie kultury” (2019) i „Eurydyka” (2021). Nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius, którą otrzymał za całokształt w 2014 roku.

fot. Darek Foks