Queerstoria domowa Joanna Krakowska Obyczaje Kiedyś mówiło się o queerowaniu kanonu, dziś kwestionuje się zarówno normy, jak i sam kanon – raczej niż uprawiać partyzantkę kulturową, trzeba pisać i opowiadać inne historie
Notesik z imionami Sylwia Chutnik Obyczaje „Bardzo długo nie wiedziałam, że tata jest gejem” – bohaterka mojej rozmowy w pierwszym mailu napisała, że brakuje jej relacji osób w podobnej do niej sytuacji
Cioty z placu Napoleona Kamil Karczewski Obyczaje Przed wojną prawicowe gazety nazywały ich „gangreną moralną”, policja „pederastami”, a lekarze „cynedami”. Oni sami mówili o sobie „cioty”. Posługiwali się kobiecymi imionami i ksywkami. Nawet dzisiaj, z perspektywy stulecia, wymykają się kategoriom, rozsadzają język
Wynalazek miłości, czyli homoseksualność jako przygoda Jacek Dehnel Obyczaje To, co robiliśmy, było poza nawiasem. Skoro nic nie mogło uzyskać aprobaty, wszystko było równie złe – ale tym samym równie dobre. Skoro wszystko było zboczone, to i wszystko niewinne. Byliśmy drużyną Robin Hooda, szeryf i tak chciał nas powiesić
Zza żelaznej firanki Łukasz Szulc Obyczaje W polskich magazynach gejowsko-lesbijskich z lat 80., „Filo” czy „Etapie”, odnaleźć można specyficznie polski queer. Nie był on jednak zakonserwowany za szczelnie zaciągniętą żelazną kurtyną
Publiczne pudrowanie nosa Joanna Ostrowska Obyczaje Początkowo błędnie zaszufladkowałam mojego bohatera, Alexa, jako „homoseksualistę”. W polskim dyskursie publicznym historia osób transpłciowych, niebinarnych, wymykających się klasycznym kategoriom, jest nadal niewidoczna
Czas niemal odnaleziony Błażej Warkocki Obyczaje Antologia „Cała siła, jaką czerpię na życie” to właściwie powieść współczesna, bazująca na autentyzmie i dowodząca, że poprzez okazanie własnej kruchości można pokazać siłę
Eksperymenty i doświadczenia Rita Müller Obyczaje Jak to możliwe, że tuż przy warszawskim Barbakanie na początku XXI wieku przez kilka lat z powodzeniem działał klub oferujący queerowe występy artystów z zagranicy, performanse rodzimych artystek i wizyty w darkroomie? I co oznaczało zamknięcie tego miejsca w 2006 roku?
Kamp. Seks. Pedalszczyzna Tomasz Łukasz Nowak Obyczaje Maskujące funkcje subkodów oraz rytuałów ulegają zmianom. Zależą i od indywidualnych, i grupowych potrzeb oraz możliwości. Od czasów, od polityki, przestrzeni… Jak więc przystało na to, co queerowe – to kwestia złożona
DUŻA TA SZAFA (4): Nowy wiek Sylwia Chutnik i Bartosz Żurawiecki Obyczaje Czas na polski ruch queerowy w nowoczesnym wydaniu. Internet zmienia komunikację między nami, „Inna Strona.pl” zmienia nazwę na „Queer.pl”. Język ewoluuje wraz z rozwojem ruchu
DUŻA TA SZAFA (3): Queerkultura Sylwia Chutnik i Bartosz Żurawiecki Obyczaje Tworzymy listę queerowych lektur i pokazujemy, jak teksty kultury ewoluują, wzajemnie się napędzają i czerpią z siebie. W odcinku: Błażej Warkocki, Piotr Sobolczyk, Izabela Morska i Krzysztof Zabłocki
DUŻA TA SZAFA (2): Organizujemy się! Sylwia Chutnik i Bartosz Żurawiecki Obyczaje W drugim odcinku serialu „Dwutygodnika” opowiadamy o początkach ruchu LGBTQIA+ w Polsce, próbach organizowania się i pierwszych wyjściach w przestrzeń publiczną
DUŻA TA SZAFA (1): PRL, czyli socjalizm przegięty Sylwia Chutnik i Bartosz Żurawiecki Obyczaje W podkastowym serialu Dwutygodnika opowiadamy o naszej polskiej powojennej queerstorii i o tym, co ukształtowało współczesny ruch praw osób nieheteroseksualnych
DUŻA TA SZAFA (5): Bawmy się: randkowania i kluby Sylwia Chutnik i Bartosz Żurawiecki Obyczaje Uwielbiamy się bawić: imprezować, randkować, robić skandale i dramy. Czas na ostatni i najbardziej podniecający odcinek naszego podkastu
Godzina przekornej róży Marta Justyna Nowicka Obyczaje Przyjaźń przeplatającą się z miłością albo po prostu bliską relację między dwojgiem ludzi tej samej płci – przez wieki interpretowano wyłącznie jako przyjaźń. Nawet jeśli „najbliżsi przyjaciele” opisywali z podziwem ukochane ciała tego drugiego lub tej drugiej
Zniszczenie i tajemnica Anna Dżabagina Literatura Twórczość Narcyzy Żmichowskiej i jej biografia dostarczają – bynajmniej nie szczątkowych – materiałów, by z autorki „Białej róży” uczynić XIX-wieczną ikonę safickiej kultury w Polsce
To się czuje Kornelia Sobczak Obyczaje Harcerstwo stanowiło dla dziewcząt przestrzeń do zajmowania się samymi sobą i sobą nawzajem. Queerowa historia harcerek może być polem do ćwiczenia się w spekulacjach, że „inna przeszłość jest możliwa”
Nienormatywne historie Polski. E-book Redakcja Obyczaje Publikujemy bezpłatny e-book z cyklem esejów „Nienormatywne historie Polski”. Wyruszyliśmy na poszukiwanie naszych queerowych korzeni. Spróbowaliśmy opisać nasze homo-, trans- i bidziedzictwo, bo queer jest też specyficznie polski