dwutygodnik - strona kultury

Kwiecień 2009

01 2009

02 2009

Maj 2009

03 2009

04 2009

05 2009

Czerwiec 2009

06 2009

07 2009

Lipiec 2009

08 2009

09 2009

Sierpień 2009

10 2009

11 2009

Wrzesień 2009

12 2009

13 2009

Październik 2009

14 2009

15 2009

16 2009

Listopad 2009

17 2009

18 2009

Grudzień 2009

19 2009

20 2009

Styczeń 2010

21 2010

22 2010

Luty 2010

23 2010

Luty 2010

24 2010

Marzec 2010

25 2010

26 2010

Kwiecień 2010

27 2010

28 2010

Maj 2010

29 2010

30 2010

Maj 2010

31 2010

Czerwiec 2010

32 2010

33 2010

Lipiec 2010

34 2010

35 2010

Sierpień 2010

36 2010

37 2010

Wrzesień 2010

38 2010

39 2010

Październik 2010

40 2010

41 2010

42 2010

Listopad 2010

43 2010

44 2010

Grudzień 2010

45 2010

46 2010

Styczeń 2011

47 2011

48 2011

Luty 2011

49 2011

50 2011

Marzec 2011

51 2011

Marzec 2011

52 2011

Kwiecień 2011

53 2011

54 2011

55 2011

Maj 2011

56 2011

57 2011

Czerwiec 2011

58 2011

Czerwiec 2011

59 2011

Lipiec 2011

60 2011

61 2011

Sierpień 2011

62 2011

63 2011

Wrzesień 2011

64 2011

65 2011

Październik 2011

66 2011

67 2011

68 2011

Listopad 2011

69 2011

70 2011

Grudzień 2011

71 2011

72 2011

Styczeń 2012

73 2012

74 2012

Luty 2012

75 2012

76 2012

Marzec 2012

77 2012

78 2012

79 2012

Kwiecień 2012

80 2012

81 2012

Maj 2012

82 2012

83 2012

Czerwiec 2012

84 2012

85 2012

Lipiec 2012

86 2012

Lipiec 2012

87 2012

Sierpień 2012

88 2012

89 2012

90 2012

Wrzesień 2012

91 2012

92 2012

Październik 2012

93 2012

Październik 2012

94 2012

Listopad 2012

95 2012

96 2012

Grudzień 2012

97 2012

Styczeń 2013

98 2013

99 2013

100 2013

Luty 2013

101 2013

Marzec 2013

102 2013

103 2013

Kwiecień 2013

104 2013

105 2013

Maj 2013

106 2013

107 2013

Maj 2013

108 2013

Czerwiec 2013

109 2013

110 2013

Lipiec 2013

111 2013

112 2013

Sierpień 2013

113 2013

114 2013

Wrzesień 2013

115 2013

116 2013

Październik 2013

117 2013

118 2013

Listopad 2013

119 2013

120 2013

121 2013

Grudzień 2013

122 2013

123 2013

Styczeń 2014

124 2014

125 2014

Luty 2014

126 2014

127 2014

Marzec 2014

128 2014

Marzec 2014

129 2014

Kwiecień 2014

130 2014

131 2014

Maj 2014

132 2014

133 2014

134 2014

Czerwiec 2014

135 2014

Czerwiec 2014

136 2014

Lipiec 2014

137 2014

138 2014

Sierpień 2014

139 2014

140 2014

Wrzesień 2014

141 2014

142 2014

Edward Pasewicz, „Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę”

Literatura Karol Francuzik

W czasach gdy budujemy drogi na Euro 2012, znakomici poeci są naszym dobrem narodowym – dźwigiem, spychaczem i koparką

„Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę” to obszerny wybór wierszy Edwarda Pasewicza – poety, prozaika, muzyka, autora pięciu tomów („Dolna Wilda”, „Wiersze dla Róży Filipowicz”, „TH”, „Henry Berryman. Pięśni”, „Drobne! Drobne!”) oraz jednej powieści („Śmierć w darkroomie”). Do zbioru dołączono także 16 nowych utworów.

Edward Pasewicz, „Muzyka na instrumenty
strunowe, perkusję i czelestę”
. Wojewódzka
Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury,
Poznań, 208 stron, w księgarniach od maja 2010
Kiedy czytałem te wiersze ułożone tym razem przez Joannę Orską i Grzegorza Jankowicza, po raz kolejny upewniłem się, że mamy do czynienia z autorem tyle nietuzinkowym, co wciąż niedocenionym. Ktoś może zaprzeczyć i powiedzieć, że Pasewicz jest przecież poetą, na którego zwrócone są oczy nie tylko młodej krytyki, bo przecież każdy jego tom spotyka się z dużym – jak na polskie warunki – zainteresowaniem. I będzie miał rację. Nie jestem zwolennikiem nagrodomanii, nie należę też do kasty nagrodofobów, ale odczuwam pewien rodzaj niedosytu, gdy myślę o autorze „Dolnej Wildy” w tym kontekście: jakoś tak się dzieje, że wygrywają inni. I znów ktoś może powiedzieć: nie ma się co dziwić, Polska jest krajem o nadnaturalnym przyroście poetów na metr kwadratowy i na jednego mieszkańca, konkurencja jest zatem spora. Zgoda. Ale niedosyt pozostaje, jak po papierosie zapalonym po latach abstynencji.

Większość wyborów wierszy jest jednocześnie rodzajem podsumowania, pokazem siły i zamknięciem pewnego literackiego etapu. Tak też jest i w tym przypadku. Trzeba przeczytać tę książkę od pierwszej do ostatniej strony, by zrozumieć, że mamy do czynienia z poetą mocnym, doświadczonym, zaskakująco podobnym tylko do siebie. Znów ktoś może powiedzieć: truizm i komunał, bo przecież każdy autor jest mieszanką wybuchową swoich doświadczeń oraz niespodziewanych autopsji, nutą słów innych.

Ale Pasewicz to poeta, który nie tylko lubi zaskakiwać brzmieniem, szybką frazą, nieśmiertelną melodią języka – każdy, kto choć raz czytał jego wiersze, wie o tym doskonale. Jest jak świetnie działający mechanizm, który gdy zaskoczy, potrafi unieść niejeden kapitalny wiersz.

Czego jeszcze możemy się dowiedzieć z „Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę”? Choćby tego, że o Pasewicza należy się spierać i nie bać się nachodzić go z różnych stron. Dowodzą tego autorzy wyboru w swoich ciekawych eseistycznych posłowiach, które ukierunkowują odbiór poety, ale mam wrażenie, że jednocześnie – stawiając mocne tezy – domagają się jednokierunkowego czytania. Mam nadzieję, że już niebawem będzie okazja, by się o te tezy pokłócić. Bo naprawdę warto.

W czasach gdy budujemy drogi na Euro 2012, znakomici poeci są naszym dobrem narodowym – dźwigiem, spychaczem i koparką. Czy trzeba wymagać więcej od języka, który jest w ciągłej pracy? Chyba tylko tego, by nie rozmieniał się na „Drobne! Drobne!”. Bo dobry wiersz jak mit jest potrzebny. Jak niepalącemu papieros.

PS. W książce nie zamieszczono starszych wierszy Pasewicza, które nigdy nie były publikowane w tomach. A szkoda. Zainteresowanych odsyłam do „Ziemi Gorzowskiej” z połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Gratka dla poszukiwaczy skarbów.

Karol Francuzik, ur. 1977, były redaktor naczelny kwartalnika kulturalno-literackiego „Pro Arte”, recenzje publikował m.in. w „Odrze”, „FA-arcie”. Mieszka w Poznaniu.

Jeśli chcesz umieścić fragment tekstu z dwutygodnik.com na swojej stronie lub blogu, prosimy o kontakt z redakcją na adres e-mail: redakcja@dwutygodnik.com. Dowiedz się więcej.

Fikcje

wiersze

Edward Pasewicz

Literatura

Antologia „Poeci na nowy wiek”

Aldona Kopkiewicz

Film

Festiwal w Gdyni (2):
Linden i trzy stłuczki

Jakub Socha

Literatura

Piękni trzydziestoletni dostają zadyszki

Inez Okulska

Muzyka

Wyjście z lasu

Rozmowa ze Stefanem Wesołowskim

Teatr

Taśmy i rolki

Paweł Soszyński

Produkty uboczne

W samo południe

Agnieszka Słodownik

Muzyka

Muzykoterapia

Bartosz Sadulski

Muzyka

Nasycenie, czyli przekraczanie granic

Rozmowa z Raphaëlem Cendo

Sztuka

a jak autentyk

Deyan Sudjic

Literatura

Tadeusz Dąbrowski, „Pomiędzy”

Karol Francuzik

Literatura

Krzysztof Koehler,
„Od morza do morza”

Karol Francuzik

Literatura

Bohdan Zadura, „Wiersze wybrane”

Karol Francuzik

Literatura

„Powiedzieć to inaczej”, czyli nowoczesność niepewna

Karol Francuzik

Literatura

Andrzej Falkiewicz, „Świetliste”

Karol Francuzik

Literatura

„Tylko ja tu jestem”

Karol Francuzik

Literatura

Magdalena Bielska, „Wakacje, widmo”

Karol Francuzik

Literatura

Edward Pasewicz, „Drobne! Drobne!”

Karol Francuzik