DRŻENIE: Gwałtowny pędzel Tintoretta Grażyna Bastek Sztuka Silne chiaroscuro, wyraziste ślady pędzla, dynamiczne linie, pełne ekspresji ludzkie figury, czyli to, co współcześni Tintoretta określali jako ekstrawagancję i kapryśność — składa się na świat zrodzony w wyobraźni malarza, jego artystyczną wizję
HISTORIA JEDNEGO OBRAZU: „Apollo i Marsjasz” Grażyna Bastek Sztuka Podział na wczesny i późny styl Tycjana to nie naiwny wytrych, ułatwiający biografom spisanie życia artysty wedle konwencjonalnego klucza, lecz rzeczywiście dwie odmienne malarskie maniery
HISTORIA JEDNEGO OBRAZU: W poszukiwaniu utraconych zmysłów Grażyna Bastek Sztuka Czy Hitler był ostatnim mężczyzną, który patrzył pożądliwie na „Wenus i Amora” Parisa Bordone?
HISTORIA NIE-JEDNEGO OBRAZU: Giorgione i jego fałszerz Grażyna Bastek Sztuka Oto historia siedemnastowiecznej afery handlowej, sprytnej manipulacji rynkiem sztuki, dokonanej przez dwóch pisarzy i dwóch malarzy
HISTORIA NIE-JEDNEGO OBRAZU: Dziewczyna „jak żywa” Grażyna Bastek Sztuka Malarskie techniki iluzjonistyczne, czyli od „Portretu żydowskiej narzeczonej” do wizerunku „Dziewczyny w iluzjonistycznej ramie obrazu” Rembrandta