KULTURA ŚRODKA: Teatru środka nie ma Rozmowa z Maciejem Nowakiem Teatr Trzeba tak się skomunikować z publicznością, żeby pobyt w teatrze był dla niej czymś atrakcyjnym. Zniechęciliśmy już w dużym stopniu publiczność tradycyjną, a współczesnej zbudować na razie nie zdołaliśmy
KULTURA ŚRODKA: Gdzie kino ma środek? Darek Arest Film Problem z artystycznym środkiem jest taki, że nie da się go wytyczyć na skali od 1 do 10. Istnieje jedynie mętna, umowna przestrzeń, rozciągająca się między zerem a nieskończonością
Rozplątywanie tęczy Ludwika Mastalerz Film W miarę rozwoju rewolucji telewizyjnej rozgorzał spór między entuzjastami seriali nowego typu i niestrudzonymi obrońcami tak zwanej kultury wysokiej – od czwartku trwa kolejna edycja festiwalu NInA wersja Beta, tym razem w całości poświeconego serialom autorskim
KULTURA ŚRODKA: Dużo różnych naraz przyjemności Jakub Zgierski Literatura Czytanie to nie tylko chłodny proces intelektualny, ale także gorące, wilgotne doświadczenie cielesne. Zamiast umieszczać książki na skali niskie–wysokie, lepiej odnosić je do gamy różnych przyjemności
KULTURA ŚRODKA: Trzecia droga Marceli Szpak Muzyka Kiedy po kwadransie koncertu ubrany w szlafrok i kapcie pianista rozwala sobie głowę o klawiaturę instrumentu, po czym, brocząc krwią, jakby nigdy nic gra dalej utwory Mozarta i Lady Gagi, możesz mieć pewność, że jesteś na koncercie Gonzalesa
KULTURA ŚRODKA: Sztuka, która nie potrzebuje artystów Maria Poprzęcka Sztuka Czy możliwe jest wygaszenie protekcjonalnego tonu, który domaga się, aby Polacy pokochali modernistyczny minimalizm w miejsce pastelozy czy wysmakowane liternictwo zamiast papuziej reklamy?
KULTURA ŚRODKA: Nie ma kogoś takiego jak gracz Paweł Schreiber Media Gra środka, łącząca gry komputerowe z szerszym polem kultury, okazała się intruzem. Z obszaru swoich zainteresowań wykluczyli ją nie tylko przedstawiciele branży gier, ale również badacze i wielbiciele literatury
KULTURA ŚRODKA: O guście się dyskutuje Piotr Kowalczyk Muzyka Co motywuje nasze sądy? Czy miłość lub nienawiść do „My Heart Will Go On” Céline Dion jest rezultatem uniwersalnego, bezinteresownego, „kantowskiego” instynktu estetycznego?
KULTURA ŚRODKA: Niezagospodarowane pole Rozmowa z Andrzejem Lederem, Agatą Siwiak i Beatą Stasińską Obyczaje Nie ma jeszcze dobrej, autentycznej tutejszej formy dla kultury mieszczańskiej. Ale ta płynność jest paradoksalnie dużą szansą, ukształtowany gust bywa też potwornym kłopotem