Boli, kiedy się śmieję Rozmowa z Györgym Pálfim Film „Każda scena została już kiedyś nakręcona. Przestrzenią wolności może być jednak nieskończona ilość wariantów, w jakie łączymy ze sobą poszczególne obrazy” – mówi György Pálfi, autor „Swobodnego spadania”
Ludzie, nie artyści Rozmowa z Joanną Kos-Krauze Film „Papusza instynktownie czuła, że świat, który zna, zmierza ku końcowi. Wiedziała, że w tej sytuacji najlepszym wyjściem będzie edukacja” – mówi współautorka filmu „Papusza”
Wybieram iluzję! Rozmowa z Arim Folmanem Film Wyszedłem z założenia, że skoro Lem był niedoścignionym mistrzem, nie ma sensu go imitować i próbować wiernego przekładania jego tekstu na język kina – mówi autor „Kongresu”
Dziewczyna zupełnie unikatowa Rozmowa z Noah Baumbachem Film Dziś w Nowym Jorku, jeśli nie masz pieniędzy, nie możesz trwonić czasu na przesiadywanie w knajpach i gadki o sztuce. Musisz wziąć się do roboty – mówi amerykański filmowiec, autor „Frances Ha”
Miłosne zawody Rozmowa z Tomaszem Wasilewskim i Martą Nieradkiewicz Film Nie umiem traktować kręcenia filmów jak obowiązku. Po prostu uwielbiam pić wino z aktorami i do rana gadać z nimi o fabule – mówi autor nagrodzonego w Karlowych Warach filmu „Płynące wieżowce”
Idzie młodość! Piotr Czerkawski Film Ukraińcy wpadli w pułapkę estetyzacji brzydoty i fascynacji ekranowymi patologiami. Reżyserzy większości filmów na kijowskim festiwalu Molodist nie byli w stanie wyjść poza sformułowanie krytycznej diagnozy otaczającego świata
Magik ucieka z pola widzenia Rozmowa z Leszkiem Dawidem Film Wraz z aktorami staraliśmy się na próbach zrozumieć motywacje kierujące członkami Paktofoniki. Zachęcałem chłopaków, żeby próbowali pisać swoje teksty hiphopowe. Potem nagrywali je do własnych podkładów. Obserwowałem ten proces z przyjemnością – mówi reżyser „Jesteś Bogiem”
Trzeba szukać głębiej Rozmowa z Bartoszem Konopką Film Wielkie freski społeczne z filmów Andrzeja Wajdy nie są dla mnie. Zdecydowanie bardziej inspiruje mnie kino Polańskiego – mówi autor „Lęku wysokości”
Jesteśmy Azjatami, w dodatku ciemnymi Rozmowa z Andriejem Zwiagincewem Film Człowiek może zapalić świeczkę, może się przeżegnać, modlić, wykonywać rytuały, ale i tak pozostaje poganinem, bo nie rozumie, co się z nim dzieje – mówi reżyser „Eleny”
Idole i melodramaty Rozmowa z Toddem Haynesem Film Nie odczuwam konieczności wpasowania się w lansowany przez kulturę schemat męskości. Nie muszę kręcić pełnego adrenaliny kryminału o gliniarzu, który poluje na złodzieja
Filmowanie i archeologia Rozmowa z Maciejem Drygasem Film Służby bezpieczeństwa w PRL analizowały corocznie miliony naszych najbardziej intymnych listów: o tym, że czyjaś matka choruje, ktoś kogoś kocha, za kimś tęskni. Zastanawiam się, co odczuwał perlustrator powracający do domu po kilku godzinach takiej pracy
Jestem Gruzinem Rozmowa z Otarem Iosselianim Film Apollinaire był komunistą, Sartre był komunistą, Renoir był komunistą. Tylko Camus był niezależny. Generalnie jednak we Francji możesz być albo komunistą, albo prawicowcem. Wniosek stąd, że tutejszy komunizm nie może być taki zły
Polska cierpi na syndrom sztokholmski Rozmowa z Pawłem Salą Film Polska obrosła dziś mitami. Zasłaniamy sobie obraz rzeczywistości garścią patetycznych haseł i udajemy, że świat jest inny niż widać to za oknem. „Matka Teresa od kotów” obnaża pustkę takiego myślenia i dla wielu będzie to, niestety, dość przykre
Sushi nie ma związku z moją twórczością Rozmowa z Janem Hřebejkiem Film Osoby, których problem współpracy z komunistycznym reżimem dotknął bezpośrednio, często używają argumentów w stylu: „Nie potrafisz sobie nawet wyobrazić, jak wtedy było”. Moi rówieśnicy nie zadowalają się takimi tłumaczeniami
Moją drogą jest kino Rozmowa z Jasmilą Žbanić Film Kino. To ono niweluje wszelkie różnice między ludźmi, pomaga komunikować się językiem tych samych emocji z widzami w Polsce czy w Katarze. Pozwala mi iść własną drogą