Żywe zwierzę typografia Rozmowa z Marcinem Wichą Sztuka Jeżeli ustawimy litery w równych odstępach, to napis się rozsypie. To zawsze wymaga optycznej korekty. Nawet komputer rzadko robi to sam z siebie prawidłowo. W tym tkwi sens typografii – nie tylko w kształcie, ale też ustawieniu liter
Wolna sobota Rozmowa z Iwoną Kałużą Sztuka Polacy nauczyli się wypoczywać dopiero w latach 70. Zaraz po wojnie najważniejsza była odbudowa zniszczeń. Dopiero gdy kraj odkopał się ze zgliszczy, zrobiła się przestrzeń na czas wolny
Znaki szczególne Marcin Wicha Sztuka W TypoPolo można się było dopatrzeć buntu przeciw standaryzacji, normalizacji, perfekcji. Kult TypoPolo pozwalał okazać przywiązanie do rodzimej formy. Krzywej, ale własnej
Wybrał oportunizm Rozmowa z Piotrem Rypsonem Sztuka Mieczysław Berman lubił projektować, chciał pracować, więc przyjmował większość zleceń, nie zważając na ich pochodzenie. Bez obrzydzenia tworzył broszury oczerniające generała Andersa albo wychwalające dokonania Dzierżyńskiego i Lenina
W gruzach Rozmowa z Kaliną Zatorską i Marianem Misiakiem Sztuka Tadeusz Ciałowicz razem z kolegami z roku odbudowywał powojenny Wrocław. Potrafili zrobić wszystko – od projektów graficznych, znaków, przez projektowanie mebli, wnętrz, neonów, metaloplastyki. Były tu same ruiny – mieli mnóstwo pracy
Nerw Lidia Pańków Sztuka Od plakatów, przez okładki, filmy animowane, kalendarze ścienne, scenografie wystawowe, meble, po gigantyczne archiwum fotograficzne – Wojciech Zamecznik zostawił po sobie ogromny dorobek. Był to wyścig strategiczny, świadomy projekt intensywnego życia artysty, który znał kruchość własnego ciała
Klasy i litery Rozmowa z Agatą Szydłowską i Marianem Misiakiem Sztuka Nie przypadkiem identyfikacja PiS-u jest oparta na kroju szeryfowym, a PO – bezszeryfowym. Kroje szeryfowe naśladują ruch ręki i kojarzone są z tradycją. Bezszeryfowe stały się symbolem nowoczesności i postępu
Segregowane suche Marcin Wicha Sztuka Po '89 żaden redaktor nie schodził już do zecerni. Nikt nie jeździł po szczotkowe odbitki. Kontakt z klasą robotniczą zastąpiły rozmówki w studiu graficznym, pełnym obrotowych foteli i komputerów Apple. Był to początek dematerializacji prasy, na długo przed internetem
Więcej niż ładna okładka Rozmowa z Fontarte Sztuka W Szwajcarii i Holandii wszystko jest zaprojektowane. Jak tam jadę, to na początku bardzo mi się podoba, ale szybko się nudzę. Chciałabym, żeby element niekontrolowanego szaleństwa i oddolnej inicjatywy graficznej w Warszawie jednak zachować
Chaim z Warszawy Agata Szydłowska, Marian Misiak Sztuka Krój pisma Chaim jest dla izraelskiej kultury wizualnej jednym z typograficznych filarów. Powstał w międzywojennej Warszawie, zaprojektował go młody Jan Levitt, grafik samouk, pisarz i malarz – przedpremierowy fragment książki poświęconej historii projektowania liter w Polsce
Litery dookoła głowy Klara Czerniewska-Andryszczyk Sztuka Dla większości szyldy w stylu typopolo są po prostu brzydkie – niechlujne i zaniedbane. Dla projektantów bywają intrygujące. Typopolo to chęć budowania na tym, co lokalne, znalezione pod własnym domem, ale dotychczas ignorowane
Na afiszu Karol Sienkiewicz Sztuka Plakaty Tomaszewskiego plasują się gdzieś pomiędzy ulicą a autonomicznym dziełem sztuki. Dzisiejsi projektanci patrzą na nie z zazdrością