Wytrwałość Rozmowa z Kamilą Taraburą i Korkiem Bojanowskim Największym błędem polskiego kina jest podział na dwa bieguny, kino artystyczne i komercyjne. Powinno być znacznie obszerniejsze spectrum, kiedyś kinem środka był przecież Bergman
Nie warto się obrażać na AI Rozmowa z Davidem Sypniewskim Zamiast toczyć jałowe spory, powinniśmy oswoić się z myślą, że generatywna sztuczna inteligencja nie zniknie. W przyszłości nadal będą potrzebni ilustratorzy, graficy i projektanci, tyle że właśnie dostali do rąk zupełnie nowe narzędzia
Przyszłość jest możliwa Rozmowa z Sofiją Andruchowycz Byłam już przekonana, że literatura piękna straciła rację bytu. Odzyskałam poczucie sensu, kiedy wpadłam na pomysł, by przedstawić wizję świata po wojnie. Odnalazłam wymiar, w którym przyszłość jest możliwa
Staram się zostawiać rolę na scenie Rozmowa z Piotrem Biedroniem Pochodzę z naprawdę małej wioski w górach, z Beskidu Wyspowego. W tamtych czasach byłem w teatrze może dwa razy. Wszystko zaczęło się od konkursu recytatorskiego, na którym ktoś mnie zauważył i powiedział: „Pan ma predyspozycje na aktora”
Maszyna do wywoływania empatii Rozmowa z Ramoną S. Diaz Kiedy bohaterowie mówią mi „tak, możesz zrobić o mnie film” – nie rozumieją do końca, że zobaczą potem na ekranie swoje życie. Ja sama nigdy nie powiedziałabym sobie „tak” – rozmowa z filipińską reżyserką, laureatką Nagrody im. Marka Nowickiego na tegorocznym festiwalu WatchDocs
Straceńcze tango z materią Rozmowa z Korą Teą Kowalską Zbieranie, znoszenie nie jest łatwe ani przyjemne. Za wszystkim czai się śmierć, albo cudza, albo powidok własnej, bo rzeczy przecież nas przeżyją, jeśli im dobrze pójdzie – mówi autorka książki „Patrz pod nogi”
Alina w Ghanie Rozmowa z Jankiem Simonem i Maxem Cegielskim Ghana zdobywa niepodległość w 1957 roku. Alina Ślesińska dostaje więc zaproszenie z kraju, który tworzy się na nowo. Jest to moment afrooptymizmu, przekonania, że w tym rejonie świata wszystko jest możliwe. W takie miejsce pojechałby każdy artysta marzący o realizacji dużej i skomplikowanej pracy
Budowanie jest doświadczeniem społecznym Rozmowa z Joanną Mytkowską W sytuacji rozchwiania demokracji niezmiernie ważne są muzea, które wyznaczają raczej kierunek myślenia i działania niż kolekcjonowania. Nie chodzi już tylko o to, jakie dzieło sztuki warto posiadać, ale jaki sposób widzenia świata proponują artyści
Disneyland otoczono murem Rozmowa z Mikitą Iłinczykiem Choć dziś mieszkam w Unii Europejskiej, znam język polski, estoński i angielski, a nawet mam Kartę Polaka i estoński pobyt czasowy, to wciąż identyfikuję się z ludźmi, którzy próbują przekroczyć granicę
Zagraj z mocniejszym akcentem Rozmowa z Olgą Trembach W zeszłym roku nagrałam taśmę na casting do produkcji związanej z Ukrainą. Potrzebowali kogoś z ukraińskim akcentem. Dostałam odpowiedź, czy nie mogłabym nagrać się jeszcze raz, bo nie dość słychać, że jestem Ukrainką
Zapomniana za życia Rozmowa z Luizą Nader Hannie Orzechowskiej odebrano pracownię. Mówiono, że źle uczy i jest słabą artystką. Rozsiewano plotki. Spłonęła duża część jej spuścizny, ocalałe prace są osmalone ogniem. Sprawców nie udało się ustalić
Nie bacząc na konsekwencje Rozmowa z Maryam Moghaddam i Behtashem Sanaeeha Pokazujemy jedynie spotkanie dwojga ludzi, którzy przypadają sobie do gustu, razem śpiewają, tańczą, może czasem się dotkną. Tyle. Nie ma w „Moim ulubionym cieście” żadnej nagości czy scen seksu. To jednak wystarczyło, by zakazać pokazywania naszego filmu w Iranie
Kurczaki bez głowy Rozmowa z Pawłem Sołtysem Moim zdaniem proza to najdoskonalsze narzędzie, jakie wynaleziono, i ten odwrót od fikcji, od literatury pięknej mnie dziwi i bardzo smuci. Ukształtowali mnie poeci, poetki, prozaiczki, prozaicy. A nie, z całym szacunkiem, Kapuściński
W poszukiwaniu nowej harmonii Rozmowa z Wassimem Ibrahimem W Syrii poziom muzyki klasycznej i współczesnej nie był tak wysoki jak w Krakowie. Kiedy przyjechałem tutaj, poczułem, jakbym był wrzucony do oceanu! Pracowałem po 16 godzin na dobę, a profesor mówił mi: „Wassim, potrzebujesz naprawdę dużo pracy”
Coś niezbyt komfortowego Rozmowa z Ewą Stusińską Firmy produkujące seksroboty coraz chętniej reklamują je tak, jakby były dziewczynami z sąsiedztwa. Chodzi o to, by przenieść je do przestrzeni publicznej. I by w niedalekiej przeszłości mogły stanowić alternatywę dla intymnych związków – mówi autorka książki „Deus sex machina”
Archiwum czasu wojny Rozmowa z MAKSYMEM DEMYDENKO Zadaniem Archiwum Wojny nie jest to, aby zdobyć jak największą liczbę użytkowników. Koncentrujemy się głównie na zbieraniu materiałów, ich przetwarzaniu i przechowywaniu – rozmowa z jednym z twórców Ukraine War Archive
Каталог злочинів і відваги Дмитро Десятерик У нас є група аналітиків, які працюють з інтерв’ю зі свідками воєнних злочинів, але російської пропаганди там так багато, що передивитись це неможливо і жодних міцних нервів не вистачить
Trzeba zacząć od siebie Ivanna Skyba-Yakubova Boję się, że nie możemy liczyć na wsparcie społeczności międzynarodowej. Ani Europa Zachodnia, ani Stany Zjednoczone nie chcą widzieć rozpadu Rosji, ponieważ to przeraża ich znacznie bardziej niż obecna rzeczywistość