Kłodzko Jan Błaszczak Obyczaje Szybko zorientowaliśmy się, że Kłodzko wyznaje wobec nas punkową doktrynę „no future”, ale to było okej, bo wielu z nas i tak bardziej interesowała historia. A ta była wszędzie
Outro z długim intrem Jan Błaszczak Muzyka Jednym z głównych wątków najnowszej płyty The Cure jest żałoba – lider zespołu żegna nią swoich rodziców i starszego brata, Richarda. Utwory rozwijają się jakby niechętnie i ociężale, jak gdyby Smith próbował odsunąć od siebie śpiewanie o tych trudnych i bolesnych sprawach
To wszystko tam jest Rozmowa z Lankum Muzyka Ludzie często mówią, że muzyka irlandzka jest mroczna, a ona po prostu potrafi oddać całą skalę naszych emocji, opisać każde nasze doświadczenie. Nie skupia się jakoś szczególnie na ciemnej stronie naszej egzystencji, ale nie jest na nią głucha
Braterstwo dla pokoju Jan Błaszczak Muzyka „Od razu mnie przyciągał, bo widać, że to jest człowiek oddany sztuce” – wspomina gitarzysta Raphael Rogiński. „Zaskoczy nas jeszcze nie raz, ponieważ jest człowiekiem niezwykłym” – nie ma wątpliwości reżyserka Maja Kleczewska. Przed państwem Mamadou „Góo” Bâ
Rozniecanie ognia Rozmowa ze Stephenem O'Malley'em Muzyka Muzyka ma różne funkcje, działa na ludzi na wiele sposobów, ale dla mnie najważniejsza jest zawarta w niej energia. Kreatywna siła, którą później próbujemy uchwycić za pomocą różnych metafor – mówi założyciel grupy Sunn O)))
Jestem szkocką Bridget Jones Jan Błaszczak Muzyka „Nigdy nie miałem problemu z tym, żeby śpiewać o swoich życiowych porażkach” – w przeddzień premiery nowego albumu Arab Strap Aidan Moffat i Malcolm Middleton opowiadają o szkockiej prowincji, upływie lat i legendzie, która bywa lepsza od prawdy
15 LAT: Robimy swoje Rozmowa z Joanną B. Bednarek, Jakubem Banasiakiem i Piotrem Olkuszem Media O stanie krytyki, polityce kulturalnej, zmianach w języku i wrażliwości, i o tym, co niezmienne, rozmawiamy z redaktorami „Szumu”, „Dialogu” i „CzasKultury.pl”
Ukryte melodie Rozmowa z Christianem Fenneszem Muzyka To może zabrzmi arogancko, ale moim celem zawsze było wypracowanie własnego brzmienia. Chodziło o to, aby po włączeniu utworu ktoś powiedział: „To brzmi jak Fennesz”
Tylko to, co lubisz Rozmowa z Jordanem Meyerem Muzyka Dopiero niedawno zaczęliśmy zwracać uwagę na prawa autorskie w kontekście baz danych. Wcześniej nikt nie zdawał sobie sprawy, że mogą tu czyhać jakieś zagrożenia. Teraz obie strony, twórcy i praktycy sztucznej inteligencji, muszą zdać sobie sprawę ze stawki – tłumaczy CEO Spawning
Pod taflą buzuje Jan Błaszczak Muzyka Muzycy są zmuszeni do budowania swoich karier, budżetów, przyszłości w środowisku, które ciągle się zmienia. Aby w tym wszystkim nie zwariować, uznają, że istnieją w nim pewne stałe, ale to złudne przekonanie
Rentier i reporter Jan Błaszczak Muzyka Podczas gdy Taco Hemingway deklaruje, że warto wsłuchiwać się w historię innych, Łona, Konieczny i Krupa nic nie deklarują – po prostu oddają głos innym
Przeciwko wiślanizacji Rozmowa ze Zbigniewem Rokitą Literatura W moim świecie Breslau i Wrocław tworzą często Bresław, a Stettin i Szczecin – Stecin. Chcę zdobyć ciągłość, czyli Świętego Graala Odzyskanych – mówi autor reportażu „Odrzania. Podróż po Ziemiach Odzyskanych”
Muzyka, która nie istnieje Rozmowa z Širom Muzyka Używamy instrumentów charakterystycznych dla różnych tradycji muzycznych, ale gramy melodie, które wychodzą od nas. Nie chcemy się ograniczać stylami, tradycjami, szkołami – mówią członkowie słoweńskiego zespołu
Zimna gorycz Rozmowa z Seanem Boothem Muzyka Nasz język jest bardzo synestetyczny. Poszerzamy jego granice, aby możliwie najmniej ograniczał nasze myślenie o muzyce – mówi Sean Booth, połowa duetu Autechre
Metafory krzyczą Rozmowa z Rafałem Kołackim Muzyka W ośrodku zamkniętym nagrałem siedmioletniego Kurda – jemu i jego najbliższym udało się przeżyć. I to jest oczywiście dobre, bo mógł umrzeć w tym lesie. Ale co się z nim stanie dalej? – mówi autor płyty „Podobno gdzieś tam walczą”
Buszujący w buszu Jan Błaszczak Muzyka Fani woodsa niczym biblijni egzegeci prześcigają się w poszukiwaniu znaczeń zakopanych w jego wersach. Upierałbym się natomiast, że ważniejsze od wyjaśniania metafor stosowanych przez rapera są powody, dla których po nie sięga
Się zmieniło trochę Rozmowa z asthmą Muzyka Ostatecznie to drastyczne doświadczenie sprawiło, że poszedłem dalej. Zostawiłem Kraków, studia, wielu ludzi i przeniosłem się do Gdyni. Wszystko się rozsypało i na końcu zostaliśmy tylko ja i muzyka – mówi raper w przeddzień premiery albumu „nowe życie”
Nic nie bierze się z powietrza Rozmowa z Matyldą Gerber Muzyka Kiedy przyznawałam, że zawodowo prowadzę badania naukowe, automatycznie deprecjonowano moje zaangażowanie i umiejętność gry na instrumencie. Mówiono, że w takim razie muzyka to moje hobby – tłumaczy saksofonistka zespołów Ślina i sneaky jesus
Tkaniny i mundury Rozmowa z Ianem MacKaye'em Muzyka Jako Fugazi nigdy nie mieliśmy specjalisty do spraw mediów, menedżera czy prawnika. Nigdy nie próbowaliśmy rozgrywać rynku, próbowaliśmy grać muzykę
Ten wstyd wciąż tam jest Rozmowa z Peterem Brötzmannem Muzyka Naszych brytyjskich rówieśników zajmowały kwestie estetyczne i zagadnienia natury formalnej. Dla naszych kolegów z Holandii ważne były wpływy muzyki tradycyjnej, ale też zabawa i humor. My natomiast musieliśmy burzyć
Obserwator spoza czasu Jan Błaszczak Muzyka Jeśli to Davida Bowie’ego nazywa się twórcą kameleonem, a największą artystyczną woltę przypisuje się Scottowi Walkerowi, to tylko dlatego, że Johnowi Cale’owi przychodziło to po prostu zbyt łatwo
W każdą dziurę, w każdy zakamarek Rozmowa z Antonim „Ziutem” Gralakiem Muzyka Dopóki nie grałem na trąbce, dosyć swobodnie traktowałem różne uliczne czy klubowe spotkania z ludźmi podobnymi do mnie. Ale jak zacząłem grać, to nagle zacząłem strasznie uważać na zęby. I na to, co mówię do innych łobuzów
Aktywność w tle Jan Błaszczak Muzyka Wybicie z codziennego rytmu i poczucie zagrożenia wywołane przez pandemię przyczyniło się w ostatnich latach do wzrostu popularności ambientu. Muzyka w stanie permanentnego zawieszenia okazała się atrakcyjna nie tylko dla słuchaczy, lecz także twórców. W mijającym roku z imponującym skutkiem odnosili się do niej Antonina Nowacka, kiRk, Zguba i Hinode Tapes
Niezach na 5, gwiazdy na L4 Jan Błaszczak Muzyka Trudno jest pisać o OFF Festivalu 2016, bo dziennikarski obiektywizm nakazuje wczucie się w sytuację fana The Kills – głównej gwiazdy, której koncert został w ostatniej chwili odwołany. A jakoś opornie to idzie
Patologia jest nieciekawa Rozmowa z Marcinem Koszałką Film To nie jest film gatunkowy o banalnym przesłaniu, w którym wszystko musi być dosłowne i podane na tacy. Zło nie ma definicji, taka zawsze będzie kiczem – mówi autor „Czerwonego pająka”
Rzeczy małe i ubogie Rozmowa z Pawłem Romańczukiem Muzyka Proza Schulza ma pewną namacalność. Wyszukiwane przeze mnie „małe instrumenty” pochodzą najczęściej z tamtego świata, z czasów, kiedy dźwięk był jeszcze realny
Duma i wykluczenie Jan Błaszczak Muzyka Najnowszy album Kendricka Lamara można czytać na wiele sposobów. Trochę jak w przypadku wielkich powieści, tak i tutaj losy głównego bohatera są pretekstem do snucia historii o znacznym ciężarze
Moja amerykańska przygoda Rozmowa z Janem Młynarskim Muzyka Poszedłem na „Whiplash” z dziewczyną i już po pierwszych trzech scenach powiedziałem jej, że to jest niesamowite, bo ja miałem przecież identycznego nauczyciela
Uwierz w ducha! Jan Błaszczak Muzyka Dystans i ironia – nieodłączny oręż postmodernizmu – trochę się jakby przytępiły. Coraz większy rezonans wywołuje muzyka odwołująca się bezpośrednio do sfery duchowej
Trzeba to piractwo zatrzymać Rozmowa z Markiem Ribotem Muzyka Ponieważ nie jesteśmy bezpośrednio zatrudnieni przez firmę Google, nie możemy jej bojkotować. A za namawianie do tego innych możemy trafić do więzienia
Ziemia obiecana Jan Błaszczak Muzyka Dzięki współpracy ze Snoop Doggiem Iza Lach poznała świat mainstreamowego popu. Nie ma on nic wspólnego z biografiami rockmanów – pełnymi używek i groupies. Przypomina raczej stereotypową azjatycką korporację z powszechnym pracoholizmem