Za daleko Michał Walkiewicz Film Granica pomiędzy naiwnym dzieckiem a małym mędrcem (lub, jak kto woli, pomiędzy prostotą a banałem) jest w kinie ledwie zauważalna. Dhont balansuje na niej przez cały film
Chłopaki, które nienawidzą kobiet Agnieszka Jakimiak Film Nowy film braci Dardenne – klasyków społecznie zaangażowanego kina, czasem oskarżanych o moralizatorstwo i ckliwy dydaktyzm – ustanawia nieoczywistą perspektywę spojrzenia na religijny fanatyzm i jego związek ze społeczeństwem
Progi przemocy Jakub Wencel Film „Nieznajoma dziewczyna” braci Dardenne zaczyna się jak rasowy thriller, dodajmy: ze społecznym zacięciem. Potem jednak napięcie siada, a koniec jest już ckliwy
Komedia bardzo chrześcijańska Jakub Majmurek Film Stawką kina Van Dormaela nie jest odczarowanie świata przez odsłaniający metafizyczne kłamstwa śmiech. Podstawowym trybem narracyjnym pozostaje fantazja
Czy czujesz się bezużyteczny? Krzysztof Świrek Film Twórcy „Dwóch dni, jednej nocy” pokazują świat, w którym bezrobocie przestało być problemem wyłącznie ekonomicznym, a stało się problemem duchowym
Strach przed nieistnieniem Rozmowa z braćmi Dardenne Film Nie krytykujemy systemu, nie ilustrujemy walki klas, nie definiujemy też własnych poglądów. Nie o wnioski polityczne nam chodzi, chcemy zwrócić uwagę na zmiany, jakie zachodzą w społeczeństwie – mówią bracia Dardenne
„Winter is coming...” Ludwika Mastalerz Film „Anomalia” to układanka, której kluczowym elementem jest zagadnienie ludzkiej potrzeby zrozumienia rzeczywistości, zyskiwania pewności za wszelką cenę
„Chłopiec na rowerze”, reż. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne Jakub Socha Film Gdy oglądałem po raz pierwszy „Chłopca na rowerze”, wydał mi się ten film najsłabszym w twórczości braci Dardenne, zbyt mocno zadłużonym w banalnych rozwiązaniach fabularnych i stereotypach. Po drugim pokazie myślę o nim dużo lepiej
Podszepty szaleństwa Michał Walkiewicz Film Dwa filmy: „Serafina” kontra „Solista”. Opowiadając o innej sztuce, kino ma dwa wyjścia – może traktować ją jak przyjaciela od serca albo nadwrażliwe dziecko, zanurzone we własnym świecie