Wszystko śpiewa Iga Batog Muzyka Pieśń jest nośnikiem tożsamości, a jej zbiorowe wykonanie tworzy wspólnotę. Nic więc dziwnego, że często sięga po nią Zygmunt Krauze, dla którego oczywiste jest społeczne oddziaływanie muzyki
Pieśni w pleśni Bartosz Nowicki Muzyka Obsesyjność powtórzeń, klaustrofobiczna przestrzeń dźwiękowa, „dziwne” przejścia tonalne, powykrzywiane melodie, szumiące obiekty – wszystko to wywołuje na „Now!” poczucie osaczenia i przygnębienia. Nie jest to łatwa rozrywka. To w ogóle nie jest rozrywka!
W poszukiwaniu nowej harmonii Rozmowa z Wassimem Ibrahimem Muzyka W Syrii poziom muzyki klasycznej i współczesnej nie był tak wysoki jak w Krakowie. Kiedy przyjechałem tutaj, poczułem, jakbym był wrzucony do oceanu! Pracowałem po 16 godzin na dobę, a profesor mówił mi: „Wassim, potrzebujesz naprawdę dużo pracy”
Podkast Dwutygodnika (31): Warszawska Jesień Barbara Klicka Muzyka O historii Warszawskiej Jesieni, o przełomowych koncertach, o propozycjach igrających z oczekiwaniami publiczności i o tym, z jakich prądów czerpią twórcy związani z festiwalem – Barbara Klicka rozmawia z Janem Topolskim
Piosenki na Warszawskiej Jesieni Jan Topolski Muzyka Najstarszy polski festiwal muzyki współczesnej zaprasza najgłośniejszy zespół punkowo-folkowy. Dziesięcioro twórców z różnych pokoleń i estetyk skomponowało do wierszy Grzegorza Uzdańskiego piosenki dla Hańby! Czyżby muzyka nowa szukała odnowy?
W drodze do Halberstadt Marcin Dymiter Muzyka 5 lutego 2024 roku doszło do kolejnej zmiany dźwięku w ramach interpretacji utworu Johna Cage’a. Fakt, że jego kompozycja ma trwać nieprzerwanie do 2640 roku, wzbudza we mnie dziwny optymizm, a jednocześnie zdziwienie. Otwiera szereg wątków i pytań
Dobre intencje Bartosz Nowicki Muzyka W swoich multiinstrumentalnych projektach Szymon Wójcik i Szymon „Pimpon” Gąsiorek nie ulegają pokusie epickiego rozmachu, typowego dla wieloosobowych składów wywodzących się z tradycji jazzowej
Для мене змінилося абсолютно все Rozmowa z Ярославом Шеметом Україна Ми повинні відкрити цю музику самі для себе й продовжувати поширювати її у світі. Українська музика і українські артисти залишаться в нашому репертуарі надовго, – говорить Ярослав Шемет, артистичний директор Балтійської опери та філармонії в Катовіцах
Gest queerowej troski Rozmowa z Wojtkiem Blecharzem Muzyka Zdałem sobie sprawę, że nie mam powodu wypierać się swojego dziedzictwa. Bo nie wziąłem się znikąd: przede mną byli jacyś kompozytorzy, uprawiający jakąś muzykę. Trzeba wziąć tę historię za rogi
Muzyka 2.1: Nina Fukuoka Wioleta Żochowska Muzyka Wielu jej utworom towarzyszy aura dziwności, niedopasowania, z nieprzystających warstw i składników wyłaniają się pytania o tożsamość i przynależność we współczesnym świecie
MUZYKA 2.1: Żaneta Rydzewska Jan Topolski Muzyka Kostka Rubika, proza Lema, dźwięki owadów i kosmosu. Wiele utworów Żanety Rydzewskiej powstaje z inspiracji filozofią i nauką. Wiele też opiera się na symulowaniu rzeczywistych zjawisk i procesów
Bębny i rytuały Rozmowa z Hubertem Zemlerem Muzyka Nawet gdy improwizuję, myślę dużą formą, długim odcinkiem czasowym. Lubię siebie i publiczność wciągnąć w jakąś historię. Siadam w danym miejscu, jednoczę się z nim, dostosowuję się do tego, co mnie otacza, do ludzi, nastroju i akustyki