Braterstwo dla pokoju Jan Błaszczak Muzyka „Od razu mnie przyciągał, bo widać, że to jest człowiek oddany sztuce” – wspomina gitarzysta Raphael Rogiński. „Zaskoczy nas jeszcze nie raz, ponieważ jest człowiekiem niezwykłym” – nie ma wątpliwości reżyserka Maja Kleczewska. Przed państwem Mamadou „Góo” Bâ
Podkast Dwutygodnika (27): Teatr na wojnie Barbara Klicka Teatr Jak ukraiński teatr reaguje na wojnęi na zmieniającą się sytuację polityczną i społeczną Ukrainy? Jak opowiada o trwającym konflikcie? Czy usiłuje od niego uciec, czy nieustannie się z nim konfrontuje? Przy okazji spektaklu „Fucking Truffaut” Barbara Klicka rozmawia z Rozą Sarkisian
Квірування війни Марія Ясінська Україна Ми маємо справу з феноменом нового українського театру в еміграції. Театру, який апропріювавши досвід та інструменти західної перформатики, говорить на теми питомо українські
Drogocenny bilet Zoja Zvyniaćkivska Teatr Kijów jest pełen wystaw, spektakli, wydarzeń kulturalnych i nowych księgarń. Ludzie boją się, biegną do schronu, chowają podczas alarmów przeciwlotniczych, a potem dochodzą do siebie i wracają do teatru albo na koncert
Дорогий квиток Зоя Звиняцьківська Україна Попри все театральний сезон 2023-2024 в Києві просто нечуваний. Кількість аншлагових вистав у різних театрах зростає, можливістю потрапити в театр хизуються лідери громадської думки в соцмережах – і викладають свої фото з глядацької зали як доказ. У чому ж секрет?
ARTYSTKI: Inspiracje Agnieszka Jakimiak i Jagoda Szelc Film Reżyserzy nigdy nie są pytani o to, jak to jest być mężczyzną w zawodzie. Są pytani o to, co ich inspiruje, jak wybierają tematy. Możemy trochę to przechwycić, nie wpadając jednak w patriarchalną kliszę – rozmawiają reżyserki
Widz na kwarantannie Veronika Darida Teatr Zamiast się zmieniać, wszystko wróciło do utartego trybu. Teatry, nie tylko na Węgrzech, wciąż pokazują spektakle zaplanowane przed pandemią, układają obowiązkowe repertuary, jakby nic nie uległo zmianie
Mary Poppers. Monodram Paweł Soszyński Teatr „Jestem królową południa, matką pogranicza i wszystkich poetów, którzy strofują mnie równie często, jak wyznają miłość. I dobrze, ciało jest po to, by go używać, a nie o nim mówić” – przedpremierowo publikujemy monodram zmarłego w 2021 roku dramaturga i redaktora „Dwutygodnika”
Podsumowanie roku 2022 Redakcja Obyczaje Oglądanie sztuki z latarkami, śnięcie Odry, pracownicy techniczni na scenie, słowa wobec wojny i różnorodności, filmy o kobietach, które odrzucają społeczne reguły – redakcja „Dwutygodnika” podsumowuje mijający rok w kulturze
Sojusz redakcji i recenzentów Rozmowa z krytyczkami i krytykami oraz redaktorami czasopism teatralnych Teatr Teatry mogłyby poczuwać się do odpowiedzialności za krytykę teatralną, również na najbardziej podstawowym, materialnym poziomie, podobnie jak krytyka poczuwa się do odpowiedzialności za praktyków teatru
Archiwum języka Rozmowa z Katarzyną Kalwat i Kamilem Kawalcem Teatr W spektaklu staramy się używać języka stworzonego przez Joyce’a do zrozumienia współczesnej Polski. Chcemy rozgryźć, z czym nasz język się boryka, jakie siły się na nim odcisnęły – rozmowa z twórcami spektaklu na podstawie „Finnegans Wake”