«20 днів у Маріуполі»: Археологія вибору Дарія Бадьйор Україна Фільм Чернова не пропонує поетичних рим з кінокласикою, але не цурається апеляції до журналістської оптики — адже ця оптика в буквальному сенсі передає нам те, що відбувалося в обложеному Маріуполі
To jest koniec czasów Rozmowa z Serhijem Żadanem Literatura Wiele wartości, które wydawały się nieodwracalne, nienaruszalne i ugruntowane w życiu społecznym, nic już teraz nie znaczy. Wszystko to okazało się pustą retoryką. Europa Środkowa była fikcją wymyśloną przez intelektualistów
Drogocenny bilet Zoja Zvyniaćkivska Teatr Kijów jest pełen wystaw, spektakli, wydarzeń kulturalnych i nowych księgarń. Ludzie boją się, biegną do schronu, chowają podczas alarmów przeciwlotniczych, a potem dochodzą do siebie i wracają do teatru albo na koncert
Sztuka na czas wojny Bogna Stefańska Sztuka W sobotę 24 lutego przypada druga rocznica wybuchu trwającej w Ukrainie pełnoskalowej wojny. Chyba nikt się nie spodziewał, że ten koszmar będzie trwał tak długo. Piszę tekst o sztuce, o wystawie, ale wciąż myślę o czymś innym
Jak powietrze Iryna Slavinska Media Każdy europejski kraj ma podobną historię: kiedy powódź, pożar lub wojna odcinają prąd, zrywają łączność komórkową i sygnał telewizyjny – radio wciąż nadaje. I dosłownie ratuje życia
Як повітря Ірина Славінська Україна Радіо вже так давно намагаються поховати як «старе» медіа, що його нібито має замінити щось інше. Поволі замість тотальної моди на відео приходить мода на онлайн-формати аудіо – подкасти… які поволі еволюціонують до стрімів, пробують себе у форматах наживо, тобто в ефірі. Час минає, а радіо звучить – у тій або іншій формі
Trzeba walczyć Rozmowa z Siergiejem Siergiejewiczem „Sajgonem” Literatura „Brud” był przede wszystkim autoterapią. Pisałem go na gorąco, nie myśląc o nim jako o utworze literackim, który zaraz ma pójść do druku. Za pomocą tej książki rozebrałem siebie na czynniki pierwsze i przeprowadziłem rewizję tego, co mi się przydarzyło
Доведеться воювати Rozmowa z Сергієм Сергійовичем "Сайгоном" Україна Письменник Сайгон: "Свій страх і тривожні відчуття можна конвертувати у щось більш конструктивне – у власну підготовку: тактичну, медичну, фізичну"
Небо над Любліном Стах Шабловський Україна Якщо в Польщі й існує інституція, яка є не лише формальністю, а передусім мета-справою, маніфестом, перформансом, то це Лабіринт. А "Це лише виставка" – можливо, найважливіша виставка, яку зараз можна побачити в Польщі
Niebo nad Lublinem Stach Szabłowski Sztuka Jeżeli istnieje w Polsce instytucja, która jest nie tylko biurokracją, lecz również metadziełem, manifestem, performansem, to jest nią Galeria Labirynt. A „To tylko wystawa” jest prawdopodobnie najważniejszą wystawą, jaką można teraz zobaczyć w Polsce
Ściany i rzeczy Rozmowa z Olesią Ostrovską-Lutą Sztuka Po inwazji zrozumieliśmy, że instytucja kultury powinna zajmować się ochroną dziedzictwa i dobra publicznego. W tym twórców i ich umiejętności, które również stanowią dobro publiczne, które powinniśmy chronić – mówi dyrektorka Narodowego Muzeum Sztuki i Kultury w Kijowie
Kuchnia na przecięciu szlaków Rozmowa z Marianną Dushar Obyczaje Wszystkie nasze dyskusje nad „Kuchnią lwowską” przenikała jedna myśl: ta książka nie będzie pasożytować na romantycznej nostalgii Polaków za Lwowem. Tak, mamy wspólną historię, ale jako autorzy nie chcieliśmy karmić i aktualizować tego mitu