Świry Bartosz Żurawiecki Film Mnie, obywatelowi kraju nadwiślańskiego, „Rodzaje życzliwości” przypomniały swojski „Dzień świra”, gdyż osobnicy z filmu Lanthimosa są świrami
Idiodyseja Coppoli Darek Arest Film W 2024 roku Coppola wraca do kin z filmem nowym („Megalopolis”) i starym („Czas Apokalipsy”). Ten drugi ogląda się dziś jak dokument monumentalnego szaleństwa, które w latach 70. opętało wykalkulowany zwykle show-biznes
Bierzemy od siebie różne rzeczy Rozmowa z Rose Glass Film Broń jest manifestacją, uzewnętrznieniem tkwiącego w nas pragnienia władzy. Jako gatunek jesteśmy z nią po prostu zrośnięci. Broń jest w nas wbudowana i wpisana na takiej samej zasadzie, na jakiej skorpion ma żądło i jad – mówi reżyserka filmu „Love Lies Bleeding”, który właśnie wszedł do polskich kin
Choreografie codzienności Alicja Nowacka Film Niezgoda na polityczną rzeczywistość przenika każdy z filmów Yvonne Rainer i wydaje się główną motywacją do ich tworzenia
Kronika zapowiedzianej zemsty Agnieszka Jakimiak Film Zaryzykuję stwierdzenie, które może być dla wyznawców „Fury Road” obrazoburcze: nie ma dla mnie fundamentalnej jakościowej różnicy między „Fury Road” a „Furiosą”
Come on! Agnieszka Jakimiak Film W filmie Guadagnino regularnie powraca ujęcie widowni wykonującej charakterystyczny ruch głowy, od zawodnika do zawodnika, z lewej na prawo, z prawej do lewej – „Challengers” to film o grze, ale też gra w film. W rzeczywistości to nasze widzowskie oczy rytmicznie suną po osi rozciągniętej między Patrickiem a Artem
Strzelanina Jakub Socha Film W „Civil War” nie znajdziemy nic o wpółczesnej Ameryce, za to sporo o współczesnym dziennikarstwie wojennym. Szkoda tylko, że to, co nam próbuje powiedzieć Garland, już raczej wiadomo
W pustyni Klara Cykorz Film Dennis Villeneuve boi się narkotycznego serca „Diuny”, przekroczenia granicy osobliwości, za którą pryśnie jego natchniona powaga. Nawet czerwie, ikoniczne stwory zamieszkujące pustynię, nie za bardzo go interesują
Miłości źle widziane Bartosz Żurawiecki Film „Obsesja” kwestionuje podstawową zasadę melodramatów, w których pragnienia i uczucia kochanków nie dają się pogodzić z ich społeczną personą
Córka Frankensteina Jakub Socha Film Twórcy „Biednych istot” zgubili coś ważnego – zmianę, jaka zachodzi w bohaterce. Film, choć wystawny, jest bardzo statyczny, jak najnowsze filmy Wesa Andersona
Spocona czupryna Bartosz Żurawiecki Film Nadmiar obrazków z życia prywatnego bohatera „Maestro” powoduje, że gubi się gdzieś kwestia głębokiego, intensywnego związku Bernsteina z muzyką. Bo co ma o tej głębi świadczyć? Spocona czupryna Bradleya Coopera?
Koniec świata Jakub Socha Film „Zostaw świat za sobą” to film nad wyraz leniwy jak na temat, który podejmuje. Ale też grający dziwnym podskórnym napięciem, delikatnie pulsującą paranoją