Przesuwanie ściany Bartosz Nowicki Muzyka Przeskok z jednej nowej płyty Lotto do drugiej może wywołać szok. Bo jeśli „Axolotl” jest zgiełkliwym mechanizmem powtórzeń, to „Summer” wydaje się jego przeciwieństwem, wersją unplugged
Dziecię boże Maciej Bobula Muzyka Swans to nie muzyczka do tańca, do różańca bardziej może, ale jeśli już, to różańca dla ironmanów, gdzie modli się i ciągnie za sobą ciężarówkę pełną neuroz, traum i inszych nieprzyjemności – recenzja płyty „The Beggar”
Performans i procesja Jakub Knera Muzyka Artyści i artystki sztuk wizualnych, którzy biorą się za tworzenie muzyki, często robią to na własnych warunkach. Nie myślą w kategoriach piosenki, kompozycji, tylko na przykład sound-artu albo performansu. Ważniejszy jest dla nich gest twórczy niż perfekcyjne wykonanie
Krzywy uśmiech Dominika Janik Muzyka Debiutancka płyta supergrupy The Smile (z muzykami i producentem Radiohead w składzie) nie jest albumem w rodzaju 1001 drobiazgów. Utwory stoją w bezbłędnym szyku i konsekwentnie, jeden po drugim, zwiastują katastrofę i rozpad dawnego porządku
Ciężar przeradza się w słodycz Mateusz Witkowski Muzyka Nilüfer Yanya łączy ze sobą indie, pop, soul, rock, jazz, R&B i co tam jeszcze checie. To nie żadna retromania czy muzyczny cosplay, ale prawdziwa demonstracja kompozytorskiego talentu
W drodze Bartosz Sadulski Muzyka Big Thief to jeden z najlepszych koncertowych zespołów, jakie widziałem. Może dlatego, że ich piosenki powstają na żywo, w podróży, a nie w wypasionych studiach. Refreny i chwytliwe frazy instalują się w głowie jak cudowne złośliwe oprogramowanie
Gość idealny Michał Wieczorek Muzyka Mark Lanegan był jak połączenie Toma Waitsa, Leonarda Cohena i Nicka Cave’a. Od każdego z nich jest jeszcze bardziej depresyjny, jeszcze bardziej autodestrukcyjny
Pętla Jakub Orzeszek Muzyka To chyba najbardziej ponura i brudna płyta Trupy Trupa, która od początku ma przytłaczać, bić po twarzy, wwiercać się w mózg jak paranoiczna myśl skazańca
Cześć wszystkim tchórzom Bartosz Nowicki Muzyka Album „Bu!” zespołu Róża to znakomitej jakości pop. Elegancki, finezyjny, o dużym przebojowym potencjale. Proste i chwytliwe molodie pełne są aranżacyjnych niuansów, świadczących o doskonałym warsztacie i osłuchaniu muzyków
Podróże bez przygód Bartosz Chmielewski Muzyka W muzyce Titanic Sea Moon tli się niepokorny duch rockowego undergroundu lat 90., dekady, która lubowała się w gitarowych transach. Mniej tu jednak psychodelicznej jazdy, więcej ambientowego minimalizmu i redukcji dźwięków
Stany poza czasem Rozmowa z Wacławem Zimplem Muzyka Zawsze chciałem grać muzykę, która sprawi, że ludzie poczują się lepiej. Pociągały mnie uniwersalne przekazy, jak w muzyce tradycyjnej. Gdy pojawia się przede mną świat muzyczny, którego nie rozumiem, to chcę go zgłębić
Opowieść bez słów Michał Wieczorek Muzyka „Speechless” to najambitniejsze przedsięwzięcie w karierze Karoliny Rec. Na wypełnionej wokalizami i przetworzonym głosem płycie pojawiają się wielkie tematy: przyroda, fascynacje początkami ludzkiej historii i rozwojem społeczeństw, napięcia między mitologią i nauką