Spokojnie jak na wojnie Darek Arest Film Bohaterów „Pod wulkanem” – polskiego kandydata do Oscara – wojna zaskoczyła w świeżej opaleniźnie, z biletami na odwołany lot powrotny w dłoni. Co teraz? Zdjąć slipki i przepasać się kirem?
Dokrętki, przeróbki, cięcia Rozmowa z Piotrem Śmiałowskim Film Absolutną linią nie do przekroczenia była sugestia, że władza może nie mieć racji, że cały ustrój opiera się na fałszywych przesłankach – rozmowa z autorem książki „«Proszę to wyciąć», czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL”
Złote góry Marcin Stachowicz Film Polskie kino – znowu? nadal? – cierpi na brak wyrazistego języka, brak porządnych scenariuszy, brak kreatywności, brak stylu. Są też wyjątki – relacja z festiwalu w Gdyni
Światła na granice Bartosz Marzec Film Twórczynie i twórcy filmów o granicy stoją po stronie solidarności wobec osób uchodźczych. Zabierają głos wobec kryzysu, wiedzą przy tym, co i jak chcą powiedzieć. Najnowszy film włoskiego reżysera, Matteo Garrone, „Ja, kapitan”, można oglądać już w kinach
Notatki z równoległego świata Klara Cykorz Film W pokazywaniu cielesności animacja bije filmy aktorskie na łeb na szyję. To w animacjach ciała oddychają, wibrują, mogą być dziwne, zmienne, szalone, a ich seksualność wykracza poza konkretny typ cielesny – relacja z Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych
1989: Czas odszczepieńców Marcin Stachowicz Film Historia Studia im. Karola Irzykowskiego nie jest opowieścią o heroicznych czynach autorów Polskiej Szkoły Filmowej, lecz o działaniach podejmowanych w kontrze do wielkich i znanych
Możliwości Jakub Socha Film „Czerwone maki” to ostatni akord zaplanowanej na lata akcji stworzenia nowego kina historycznego nad Wisłą. Można śmiało powiedziec, że akcja się nie udała
Błoto w randze symbolu Rozmowa z Grzegorzem Dębowskim i Pawłem Maśloną Film O przyszłości kina, oczekiwaniach widzów, Polsce, błocie, serialach i bohaterach – rozmawiamy z autorami filmów „Tyle co nic” i „Kos”
O człowieku, który wierzył w to, czego już nie ma Kornelia Sobczak Film Martyniuk, główny bohater filmu „Tyle co nic”, jest chłopem. Jest chłopem w sensie klasowym i kulturowym – należy do ziemi w takim samym stopniu, jak ziemia należy do niego
Niedosyt w granicach filmowej przyjemności Marcin Stachowicz Film „Biała odwaga” to niezły film, solidna szkoła scenariopisarstwa, odrobiona lekcja z rodzinnej i politycznej psychodramy, udane rozliczenie z bezrefleksyjną „ludomanią”
Miasto świata Łukasz Najder Film Ekspresjonizm i naturalizm, którymi posłużył się Wajda w „Ziemi obiecanej”, by oddać grozę miasta potwora, stały się z czasem przezroczyste. Zamiast tragedii łódzkiej kosztujemy ciągu wysmakowanych artystycznie scen, popisu aktorskiego, kunsztu reżysera i operatorów. Aura tego pokazu jest tak intensywna, że przesłania wszystko, co aurą nie jest
Piosenki, które znamy Iwona Kurz Film Twórcy „Samych swoich. Początku” chcieli pomieścić w jednym filmie i sielankę przedwojenną, i wojnę z jej zmieniającymi się granicami i najeźdźcami, i jeszcze na dodatek poprzedni film oparty na schemacie sąsiedzkiej waśni