W grobie wielkie śpiewanie Małgorzata Dziewulska Muzyka W „Don Carlu” Deckera rozkosz słuchania kumuluje się w grobowcu jak w pojemniku na romantyczne złudzenia. Ma coś z doznania umiłowanego szlagieru, może nawet, strach powiedzieć, wzniosłej nekrofilii
Domencio Terradellas, „Sesostri” Marta Nadzieja Muzyka „Sesostri” – ostatnia w dorobku Terradellasa opera – pod Juanem Bautistą Otero jawi się jako byt osobny i niepodobny do niczego, co kojarzy się z estetyką baroku
Trucizna miłości Dariusz Czaja Muzyka Monteverdi w „Koronacji Poppei” pokazywał świat taki, jakim w istocie jest, a nie świat, jakim być powinien. Godząc się na libretto Busenella, a później pisząc muzykę, operował w porządku realności, a nie w porządku powinności
„Egisto” Cavallego w Opéra Comique Stanisław Suchora Muzyka „Egisto” otrzymał swoją nową postać sceniczną w Paryżu pod okiem młodego reżysera Benjamina Lazara. Po raz kolejny mieliśmy do czynienia z historyzującą tendencją, której dominantą była mocna charakteryzacja śpiewaków i stroje z epoki