Berlin-Warszawa Express Katarzyna Bojarska Sztuka Dlaczego po usunięciu z berlińskiej wystawy Andy Rottenberg filmu Artura Żmijewskiego „Berek” nikt nie podjął publicznej debaty nad tym incydentem? Debaty, która pozwoliłaby spojrzeć w głąb cienia, jakim dla sąsiedztwa polsko-niemieckiego jest pamięć Zagłady
Wewnętrzny fałsz sztuki Rozmowa z Arturem Żmijewskim Sztuka Dochodzę do działu kultura w „Gazecie Wyborczej” i widzę, że tam się kończą rzeczy ważne, a zaczynają peryferia rzeczywistości. Świat się gotuje, a w kulturze wciąż dominuje pogląd, że sztuka jest po nic
SNOBIZMY: Auschwitz jako przedmiot aspiracji Iwona Kurz Obyczaje O zagrożeniu problematyki Zagłady trywializacją pisano wielokrotnie, jednak zbyt często umyka z oczu jej swoisty snobizm. Oto mamy podmiot cierpiący z powodu tematu, którym się zajmuje
Nie chciałbym być w skórze Yael Bartany Rozmowa z Sebastianem Cichockim Sztuka „... i zadziwi się Europa” uwidacznia bardzo istotne przesunięcie: nie mówimy już o Bartanie jako reprezentantce państwa polskiego tylko mówimy o Bartanie jako reprezentantce kultury polskiej
RELACJA Z WENECJI: Iluminacje, czyli lustro weneckie [cz.2] Adam Mazur Sztuka Obecność Izraelskiej artystki Yael Bartany w Pawilonie Polskim budzi emocje nie tylko w kraju. Zainteresowanie międzynarodowej krytyki świadczy bezsprzecznie o tym, że filmowemu tryptykowi udało się przekroczyć partykularną polsko-żydowską perspektywę
Ryfka przychodzi i odchodzi Karol Sienkiewicz Sztuka Na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji Polskę reprezentuje izraelska artystka Yael Bartana. Jej projekt zasadza się na idei odrodzenia żydowskiego w nadwiślańskim kraju. W zamachu ginie jednak przywódca ruchu…