ODBIORNIK (1):  Wieści z Amsterdamu

ODBIORNIK (1):
Wieści z Amsterdamu

Anna Desponds / Agnieszka Słodownik

Wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja, interaktywne projekty dźwiękowe, czyli relacja z festiwalu dokumentalnego IDFA w Amsterdamie w pierwszym odcinku podkastu ODBIORNIK

Jeszcze 1 minuta czytania

Pierwszy odcinek podkastu ODBIORNIK to relacja z International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). Pokazywane są na nim filmy dokumentalne, a także eksperymentalne projekty wykorzystujące nowe media.


W pierwszej części podkastu rozmawiamy o pokazanych na festiwalu pracach, które łączą nowe technologie i tradycyjne media (1'50''–14'30''). W drugiej powracamy do tematu poruszanego w pilocie ODBIORNIKA, tematu podkastów, i rozmawiamy o interaktywnych projektach wykorzystujących dźwięk (15'55''–22'23''). Trzecia część dotyczy sztucznej inteligencji (22'23''–29'50''). W audycji pojawiają się również głosy ekspertów, m.in. filozofki technologii Aleksandry Przegalińskiej, kuratora IDFA DocLab Caspara Sonnena, a nawet głos sztucznej inteligencji.

Prace na IDFA DocLab 2016 można zgłaszać od 1 marca do 1 sierpnia.

•	Anna Desponds robi zdjęcie za pomocą word.camera/ fot. biuro prasowe IDFA•	Zdjęcie zrobione za pomocą word.camera i wydruk z aparatu/ materiały prasowe IDFA
Widok z pracy VR „Cardboard Crash”, National Film Board of Canada; prezentacja projektu „Drawing Room” na festiwalu IDFA / fot. Nichon Glerum; Anna Desponds robi zdjęcie za pomocą word.camera / fot. biuro prasowe IDFA; zdjęcie zrobione za pomocą word.camera i wydruk z aparatu / materiały prasowe IDFA

ODBIORNIK prowadzą:
Agnieszka Słodownik – redaktorka działu MEDIA dwutygodnik.com, kuratorka wystaw nowomediowych, współautorka gry paragrafowej „popiół◀▷diament” (2014), gry w obiegi kultury (2012), audycji „Strefa podtekstu” w Jazz Radio (2005), tomiku poezji „ęą” (2005), magazynu sztuki „Meble” (2001–2002), strony barmleczny.com (2000–2013). Przez kilka lat pracowała na jachtach jako stewardesa.
Anna Desponds – menadżerka kultury i kuratorka filmowa, stała autorka działu MEDIA dwutygodnik.com, z wykształcenia socjolożka po warszawskim MISH-u. Interesuje się m.in. przyszłością audiowizualności, dokumentalistyką i projektowaniem doświadczeń. Wspiera dialog międzykulturowy i próbuje uprawiać zrównoważoną turystykę.

W kolejnych odcinkach rolami gospodyni i ekspertki będziemy żonglować w zależności od tematu. Będziemy także zapraszać gości i pytać was o zdanie. Rozmawiać o kulturze mediów, jej przyszłości, hybrydowych formach łączących cyfrowe możliwości i dziedzictwo analogu.  

Subskrybuj ODBIORNIK

Czas trwania: 32 min

Linki wymienione w tym odcinku:

  • Rebuild Fukushima – historia katastrofy w Fukushimie, której odbiorca słucha, budując papierowe makiety domów znajdujących się w strefie skażenia;
  • RecoVR: Mosul, a Collective Reconstruction – rekonstrukcja w wirtualnej rzeczywistości dziedzictwa Mosulu zniszczonego przez ISIS;
  • Museum of Stolen Art – wirtualne muzeum zaginionych dzieł sztuki;
  • Drawing Room – projekt VR, w którym widz przenosi się do ręcznie narysowanego pokoju artysty Jana Rothuizena; zwycięzca IDFA DocLab Award for Digital Storytelling;
  • Artykuł w magazynie Wired na temat wykorzystania VR w branży pornograficznej;
  • Someone Else – dźwiękowy projekt Ant Hampton, w którym artysta zabiera słuchaczy na spacer po mieście; zwycięzca IDFA DocLab Immersive Non-Fiction Award;
  • Serial – podkast Sary Koenig. Pierwszy sezon był 12-odcinkowym reportażem o morderstwie Hae Min Lee, za które skazany został jej były chłopak Adnan Syed. Bohaterem drugiego sezonu jest Bowe Bergdahl, amerykański żołnierz, który spędził 5 lat w niewoli u talibów;
  • Bear 71 – interaktywny projekt National Film Board of Canada, w którym przewodnikiem po kanadyjskim parku narodowym jest głos niedźwiedzicy grizzly;
  • Thanatorama – opierający się na narracji dźwiękowej webdoc na temat branży pogrzebowej;
  • word.camera – zaprojektowany przez Rossa Goodwina aparat fotograficzny wyposażony w sztuczną inteligencję. Zdjęcia zrobione za jego pomocą przez Annę Desponds i ich opisy stworzone przez sztuczną inteligencję znajdują się tutaj:
    https://word.camera/i/xb14MDLwv
    https://word.camera/i/zAOxoBYY7
    https://word.camera/i/g8DPGOnKG
    https://word.camera/i/zAOxoJ5oG
    https://word.camera/i/o8LD3BZEo;
  • Co cię cieszy? – sonda uliczna z numeru tematycznego dwutygodnik.com o radości;
  • Cardboard Crash – projekt VR stworzony przez National Film Board of Canada, badający zagadnienia etyczne związane ze sztuczną inteligencją;
  • Odcinek serialu „Dolina Krzemowa”, w którym jeden z bohaterów zostaje wywieziony 6000 km samosterownym samochodem.

Poczta głosowa
Numer naszej poczty głosowej to: 723 510 064 . Dzwońcie i zostawiajcie komentarze: jak wam się podoba ODBIORNIK? o czym chcecie usłyszeć w następnym odcinku? Czekamy na wasze głosy.
Jesteśmy też na Twitterze.

Dziękujemy Pawłowi Cyrcie za pomoc w kwestiach technicznych.

W tym odcinku wykorzystany został utwór „Urbana-Metronica” autorstwa Spinningmerkaba, z udziałem Morusque, Jerisa, CSoula i Alexa Beroza, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa (3.0).

Podkast na licencji CC Uznanie autorstwa (3.0).