W połowie mijającego właśnie lata inżynier James Damore napisał i wysłał do swoich współpracowników w Google dziesięciostronicową notatkę. Kiedy wypłynęła do mediów, został zwolniony z pracy. Co takiego zawierała, że Damore – absolwent Uniwersytetu Harvarda, z czteroletnim stażem w Google – wyleciał z pracy?
W 12. odcinku ODBIORNIKA, podkastu dwutygodnik.com, rozmawiamy z kobietami i o kobietach w sektorze IT, reklamie i w ogóle w pracy.
Magdalena Mips zawodowo zajmuje się UX designem, czyli projektuje aplikacje mobilne i internetowe tak, by znaleźć złoty środek między potrzebami użytkowniczek i użytkowników a oczekiwaniami biznesu. Z wykształcenia jest historyczką literatury. Znajduje się w bazie ekspertki.org. Opowiada nam o aferze w Google i o dyskryminacji pozytywnej oraz wyjaśnia, dlaczego sytuacja kobiet w IT to tylko element większego problemu. Zastanawiamy się też wspólnie nad tekstem Joanny Sosnowskiej, redaktorki naczelnej WP Technologie, „Napisał prawdę i został zwolniony z Google'a. Jak ideologia wyprzedziła biologię”.
Zofia Leszczyńska pracuje w agencji reklamowej K2. Tworzy strategie i kreacje kampanii reklamowych, zarówno w internecie, jak i w tzw. mediach tradycyjnych. Z wykształcenia jest psychologiem, a w branży reklamowej pracuje już 10 lat. Jest laureatką wielu nagród i jurorką konkursów organizowanych przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej. Opowiada nam o kobiecej i męskiej bańce internetowej, zawodowej pozycji kobiet w świecie reklamy i reklamie, która przełamuje stereotypy płciowe.
Paulina Wrocławska, redaktorka działu sztuka w dwutygodnik.com, mówi o badaniach Anny Gromady dla Fundacji Katarzyny Kozyry. Raport z badania „Marne szanse na awanse?” pokazuje, jak wygląda sytuacja kobiet na akademiach sztuk pięknych i dlaczego wśród kadry nauczającej więcej jest mężczyzn. Wywiad z Anną Gromadą można przeczytać na dwutygodnik.com.
Zapowiadamy też konferencję Digital Cultures, która odbędzie się w Warszawie 25-27 września 2017 roku. Dotyczyć będzie wszystkiego tego, o czym możecie posłuchać w ODBIORNIKU: o technologiach cyfrowych, które zmieniają sposoby opowiadania historii, o muzeach, grach komputerowych i twórczej pracy z technologiami.
DO DALSZEGO CZYTANIA, OGLĄDANIA I SŁUCHANIA:
- Wired: The Actual Science of James Damore's Google Memo.
- Tekst Magdaleny Mips „O czym rozmawiamy, kiedy (znów) mówimy o kobietach w IT”.
- Rozmowa z Dorotą Błaszczak, realizatorką dźwięku, twórczynią muzyki elektroakustycznej, dźwięku w pierwszych polskich grach komputerowych i pionierskich projektach wirtualnej rzeczywistości.
- Dziewięć niezagrażających (mężczyznom) strategii dla liderek według satyryczki Sarah Cooper.
- Film Zbigniewa Libery „Jak tresuje się dziewczynki” (1987).
- Bazy mówczyń:
https://speakerinnen.org/
http://ekspertki.org/ - Baza kobiet w sztuce mediów przygotowana przez festiwal Ars Electronica.
- Odcinek podkastu Planet Money „When Women Stopped Coding”.
- Podkast Grownups Read Things They Wrote as Kids.
- Podkast Team Human.
- Podkast Stories from the Eastern West.
JAK SŁUCHAĆ PODKASTU?
Na stronie: Wejdź na stronę dwutygodnik.com i słuchaj podkastu bezpośrednio z przeglądarki, włączając player Soundcloud.
Z aplikacji: Ściagnij aplikację, wyszukaj i subskrybuj „ODBIORNIK – podkast magazynu dwutygodnik.com”. Następnie możesz streamingować odcinki lub ściągać je na telefon i słuchać poza siecią. Jeśli masz smartfon z systemem Android, zainstaluj np. aplikację Pocket Casts. iPhone posiada domyślnie zainstalowaną aplikację Podkasty.
MUZYKA
W podkaście wykorzystałyśmy utwory Destiny Day oraz Tech Live autorstwa Kevina MacLeoda (incompetech.com) na licencji Creative Commons Attribution Noncommercial (3.0).
POCZTA GŁOSOWA
Numer naszej poczty głosowej to: 723 510 064 . Czekamy na wasze głosy. Usłyszcie się w kolejnym odcinku!
LICENCJA
Podkast na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa (3.0). Audycję można kopiować i rozpowszechniać w dowolnym miejscu i na wybrany przez siebie sposób oraz remiksować i używać w ramach własnych utworów, także komercyjnych, o ile zaznaczy się autorki i tytuł oryginału, z wyjątkiem muzyki, którą można wykorzystywać jedynie w celach niekomercyjnych.