ODBIORNIK (6): Robić ten out
fot. J. Wróblewski

ODBIORNIK (6): Robić ten out

Anna Desponds / Agnieszka Słodownik

Czy dzieło Joyce’a to jeden wielki żart? Dlaczego ktoś jedzie do Bangkoku, żeby nagrać dźwięki do audiobooka? W odcinku również m.in. niekończąca się impresja z Beskidu Niskiego z głosem Andrzeja Stasiuka i multimedialna opera o Aaronie Schwartzu z głosem syntezatora mowy

Jeszcze 1 minuta czytania

Odcinek podkastu ODBIORNIK poświęcony jest polskim internetowym projektom non-non-fiction.


Jakub Wróblewski opowiada o swojej adaptacji „Finnegans Wake” James'a Joyce'a, „First we Feel, then we Fall”. Wróblewski spróbował rozszyfrować twórczość pisarza i przetłumaczyć ją na język audiowizualny. Tak samo jak książka, praca Wróblewskiego jest interaktywnym kolażem. Jak zauważa Wróblewski, im dłużej zagłębiał się w dzieło Joyce’a, tym bardziej się zastanawiał, czy ta książka to nie żart?

Projekt Wróblewskiego bazuje na angielskiej wersji językowej. A jak brzmi Joyce po polsku? Fragment „Finneganów trenu” przeczytał specjalnie dla dwutygodnik.com Adam Ferency.

Wiele osób dostrzega dźwiękowy potencjał dzieł Joyce’a. Na stronie Waywords and Meansigns trwa niekończący się apel o muzyczne adaptacje fragmentów „Finnegans Wake”. Twórcom strony przyświeca hasło „Here comes everybody”, które można przetłumaczyć jako „Czas na wszystkich”: muzyków, artystów, poetów, badaczy, dziwaków, fanatyków.

Tutajfilm” to podróż przez Beskid Niski widziany kamerą operatora Kamila Gubały, z muzyką Piotra Bukowskiego i laureata Paszportu „Polityki” Kuby Ziołka. W rolę narratora wcielił się Andrzej Stasiuk. „Obrazy tworzą się poprzez losowanie z różnych worków – muzyki, obrazu, tekstu, jak w kalejdoskopie” – mówi nam Piotr Bukowski.

tutajfilm.pltutajfilm.pl

W dziale „Słuchamy książek i podkastów” mówimy o megaprodukcjach Osorno, w tym o audiobooku „Karaluchy”, który nagrywany był między innymi w Bangkoku. Rozmawiamy też o dźwięku binauralnym i słuchowisku „Tunel” oraz o nowym polskim podkaście poświęconym projektowaniu graficznemu „Popatrzmy”, autorstwa Michała Szoty i Agaty Szydłowskiej.

Jakub Socha zapowiada materiały w dwutygodnik.com, w tym 200. jubileuszowy numer.

Wspominamy też o nieudanych projektach – o operze o Aaronie Schwartzu na Warszawskiej Jesieni i o tym, dlaczego nie będziemy wykorzystywać więcej syntezatora mowy.

ODBIORNIK to podkast o hybrydach w kulturze, głównie cyfrowych, ale przyglądamy się też zupełnie niecyfrowym formom. Sięgnęłyśmy po szwedzką grę Komma Lika, która ma na celu budowanie partnerskich relacji w podziale obowiązków domowych. Grę wymyśliła Maria Loohufvud, a zaprojektowało Pasadena Studio. Planszą gry jest lodówka, a pionkami – magnesiki w dwóch kolorach, które odpowiadają liczbie przyznawanych sobie punktów – od 1 za pościelenie łóżka czy zmianę pieluchy dziecka, przez 2 za przetkanie rur czy zakupy do 4 za umycie samochodu lub wizytę z psem u weterynarza. Czy taki sposób zarządzania podziałem obowiązków się sprawdza?

W  podkaście również gry cyfrowe: wybrałyśmy się do Warszawskiej Szkoły Filmowej na VR Warsaw Day, gdzie obejrzałyśmy kilka polskich projektów VR. Grałyśmy w gry „Alice VR” studia Carbon i „Bound” studia Plastic, przeniosłyśmy się też na dawny plac Piłsudskiego i plac Defilad w Warszawie.  W planach nadal mamy obejrzenie obrazów Beksińskiego w VR. Dotychczas Agnieszka oglądała je w Muzeum w Sanoku.

Tego samego dnia byłyśmy na spektaklu Rimini Protokoll „Situation Rooms”. Zrobił na nas ogromne wrażenie. Z iPadem w ręku widz zwiedza rozbudowaną scenografię i wciela się w kolejne postaci, które łączy temat broni. Wrażenie zanurzenia w opowieść jest zupełnie inne niż w goglach VR.

Czas trwania: 38’28’’

Subskrybuj ODBIORNIK 

Poczta głosowa

Numer naszej poczty głosowej to: 723 510 064 . Jak wam się podoba ODBIORNIK? O czym chcecie usłyszeć w następnym odcinku? Czekamy na wasze głosy. Usłyszcie się w kolejnym odcinku.

Jesteśmy też na Twitterze.

Podkast na licencji CC uznanie autorstwa, oprócz fragmentów muzyki ze strony tutajfilm.pl i filmiku o „Karaluchach” autorstwa Audioteki. Poza tym audycję można kopiować i rozpowszechniać w dowolnym miejscu i na wybrany przez siebie sposób oraz remiksować i używać w ramach własnych utworów, także komercyjnych, o ile podasz autorki i tytuł oryginału.

Dźwięki w czołówce odcinka oraz fragment towarzyszący recytacji Adama Ferencego pochodzą ze strony firstwefeelthenwefall.com

Dźwięk mieszania kawy w filiżance pochodzi ze strony freesfx.co.uk.

Dziękujemy Krzysztofowi Bartnickiemu za zgodę na wykorzystanie fragmentu spolszczenia „Finneganów trenu”.

 Tekst dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-ND 3.0 PL (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych).