ODBIORNIK (18): Opowieści na soszialach
„Bury me, my Love”

4 minuty czytania

/ Media

ODBIORNIK (18): Opowieści na soszialach

Anna Desponds / Agnieszka Słodownik

W 18. odcinku podkastu oglądamy mukbang, rozmawiamy o serialu facebookowym „Skam Austin” i instagramowej „Sufferosie”. Jak media społecznościowe sprawdzają się jako przestrzeń do opowiadania historii?

Jeszcze 1 minuta czytania

Na Youtubie jest wiele niepokojąco popularnych treści wszelkiego rodzaju i, jak pokazują prognozy, będzie ich przybywać. Według badania Cisco, w 2021 roku pojedynczej osobie obejrzenie wszystkich filmów dostępnych na platformie zajęłoby 5 milionów lat.

Veronica Wang je instant-ramen z parówkami i pierogamiVeronica Wang je instant-ramen z parówkami i pierogamiCzy z tego potoku wyłaniają się nowe gatunki i trendy? W 2018 triumfują filmiki ASMR czy Mukbang, na których influencerzy jedzą przed kamerą duże ilości jedzenia. Ich oglądalność sięga milionów.

„Myślę, że chodzi o nowe sposoby przywiązania użytkownika, o przyciągnięcie gałek ocznych” – mówi o wyprodukowanym i dystrybuowanym przez Facebook serialu „SKAM Austin” Piotr Szostak, autor tekstu „Widz, czyli stalker”. Przygody nastoletnich bohaterów stają się częścią feedu odbiorców. Ale na ile to zdrowe, że wielki Facebook eksperymentuje na widzach?

„SKAM Austin”„SKAM Austin”

Twórcy multimedialni The Kissinger Twins, czyli Katarzyna Kifert i Dawid Marcinkowski, przenoszą na Instagram projekt sprzed kilku lat, „The Trip” – interaktywną historię o mistyfikacji związanej z lądowaniem na Księżycu, która powstała we współpracy ze Smolikiem. Tej jesieni rusza też instagramowa wersja innego interaktywnego filmu duetu – krytycznej wobec kultu piękna „Sufferosy”.

Sufferosa@InstaJak media społecznościowe wpłynęły na sztukę mediów? Paweł Janicki z Centrum Sztuki WRO opowiada o komentatorskim i protechnologicznym nurcie z perspektywy historycznej, przywołując przykłady artystów takich, jak The Exchange of The Rat czy Shota Yamauchi.

Oprócz seriali internetowych tworzonych i dystrybuowanych przez platformy Netflix czy HBO oddolnie powstają też formy przeznaczone do dystrybucji przez media społecznościowe, określane jako web series, webshow, digital series, mobisodes, mobisodes, appisodes. Paradoksalnie opowieści wykorzystujące narzędzia do natychmiastowej komunikacji, takie jak Messenger, wymagają od widza cierpliwości. Historia może rozgrywać się w czasie rzeczywistym, tak jak w przypadku gry, która wykorzystuje interfejs wiadomości „Bury me, my Love”. Gracz wciela się w rolę Syryjczyka, którego żona ucieka przed wojną. Cała opowieść rozgrywa się na przestrzeni dwóch tygodni i składa się wyłącznie z wiadomości przesyłanych przez parę w czasie odpowiadającym rzeczywistej podróży.

Posłuchajcie.


DO DALSZEGO CZYTANIA, OGLĄDANIA I SŁUCHANIA:

  • Obsesja piękna” Renee Engeln, czyli jak kultura popularna krzywdzi dziewczynki i kobiety

 

Subskrybuj ODBIORNIK

JAK SŁUCHAĆ PODKASTU?
Na stronie: Wejdź na stronę dwutygodnik.com i słuchaj podkastu bezpośrednio z przeglądarki, włączając player Soundcloud.
Z aplikacji: Ściągnij aplikację na smartfona, wyszukaj i subskrybuj „ODBIORNIK – podkast magazynu dwutygodnik.com”. Następnie możesz streamingować odcinki lub ściągać je na telefon i słuchać, gdy nie masz dostępu do sieci. Jeśli masz smartfon z systemem Android, zainstaluj np. aplikację Pocket Casts. iPhone posiada domyślnie zainstalowaną aplikację Podkasty.

MUZYKA
W podkaście wykorzystałyśmy utwory „Bumba Crossing”, „Dark Hallway” i „Doh De Oh” Kevina MacLeoda (incompetech.com) na licencji Creative Commons Attribution 3.0.

LICENCJA
Podkast na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa (3.0). Audycję można kopiować i rozpowszechniać w dowolnym miejscu i na wybrany przez siebie sposób oraz remiksować i używać w ramach własnych utworów, także komercyjnych, o ile zaznaczy się autorki i tytuł oryginału.

Numer naszej poczty głosowej to 723 510 064. Jesteśmy na Twitterze i na Facebooku.