Z duchami Teresa Fazan Teatr Pozostające blisko ziemi, zdepersonalizowane ciało performera zdaje się „robić miejsce” – staje się medium, wpuszczającym w siebie przywoływanych „innych”: trzech martwych tancerzy
Ciało to nie instrument Rozmowa z Anią Nowak, Aleksandrą Osowicz i Katarzyną Żeglicką Teatr Będąc w mniejszości, edukujemy większość, więc działamy z korzyścią dla niej. Długofalowo ta korzyść obejmie także nas, ale tu i teraz jest to po prostu wypalające – mówią performerki zajmujące się cielesnością w tańcu i teatrze
Polityka, język, pupa, żart Teresa Fazan Sztuka Praktyka Ani Nowak, ktorej wystawa trwa w warszawskim MSN-ie, jest polityczna nie jak tęczowa flaga, ale jak pośladek wystający z tiulowych spodni kostiumu: nieco śmieszny, ale także sensualny i polityczny
Samotność dysydentki płci Teresa Fazan Teatr Twórcy spektaklu, pozwalając sobie na empatyczne fantazjowanie o życiu i doświadczeniach Stelli Walsh, w pewnym sensie oddają jej sprawczość
Co może awangarda? Rozmowa z Dominiką Knapik i Patrycją Kowańską Teatr Nie chciałyśmy zrobić biografii na scenie, ale spektakl o mierzeniu się z postacią artystki freelancerki przez czwórkę tancerzy freelancerów – rozmowa z twórczyniami spektaklu o Valesce Gert
Plac zabaw Teresa Fazan Teatr Choć w „Publice” wiele leży po stronie uczestniczek, autorki projektu oferują w zamian całkiem sporo. Scena Nowego Teatru została zamieniona w plac zabaw, na którym można przeskakiwać z atrakcji w atrakcję
Kto może wejść do opery? Rozmowa z Tobiaszem Sebastianem Bergiem Teatr Większość teatrów i oper jest nadal bardzo konserwatywna, a osoby o alternatywnej motoryce, percepcji czy wyglądzie są traktowane jako rodzaj gadżetu w dużych realizacjach – mówi twórca baletu z osobami niewidomymi i niedowidzącymi
Choroba, nie metafora Teresa Fazan Literatura „Dzienniki raka” Audre Lorde ujmują w sobie historię znacznie szerszą: są opowieścią o Stanach Zjednoczonych lat 80., kraju jeszcze bardziej zezłośliwionym niż tocząca ciało autorki choroba
Anatomia pragnienia Teresa Fazan Teatr Tematem, który najbardziej interesuje autorki wrocławskiego spektaklu, jest miłość, a scena staje się dla nich miejscem potencjalnej przemiany, praktykowania utopijnej wspólnotowości
Choreografowanie języka Rozmowa z Anką Herbut, Agatą Siniarską i Mateuszem Szymanówką Teatr Dramaturgia tańca uczy dużej elastyczności i wrażliwości na zmianę nie pozwala zastygnąć w bezpiecznych, sprawdzonych sposobach podchodzenia do pracy twórczej – mówią dramaturżki i dramaturg tańca
Co nas kręci, co nas przeraża Teresa Fazan Teatr W spektaklu Buszewicza wyobrażamy sobie lepszą rzeczywistość, w której seks jest konsensualny, pierwsze razy mimo wszystko udane, a o seksie możemy rozmawiać bez wstydu
Polskie techno Teresa Fazan Teatr Trzydzieści lat polskiego techno, podobnie jak trzydzieści lat wolnej Polski, to droga od euforycznej wolności do technokapitalistycznej antyutopii – o „Techno Rzeczpospolitej” w reżyserii Marcina Libera
Esej choreograficzny Teresa Fazan Teatr „Kuliści” to rzecz o formie kulistej, jej materializacjach i emanacjach, o Ziemi, wiśni i jej pestce, o zmierzającej ku formie koła ławicy ryb, zjadającym własny ogon Uroborosie i o tym, że wyobraźnia choreograficzna jest nieograniczona
Lepsza przyszłość Rozmowa z Alicją Czyczel Teatr Pole sztuki współczesnej, w którym funkcjonuję jako choreografka, nie powinno być elitarne – rozmowa z twórczynią Kolektywów Troski
Heroiny nie umierają Teresa Fazan Teatr W „Silenzio!” głosy nieumarłych diw włączają się w cały szereg obrazoburczych gestów
Czy polski taniec jest bezdomny? Teresa Fazan Teatr Sytuacja ekonomiczna choreografów jest na tyle niepewna, że nierzadko artyści nie są w stanie powiedzieć, czy w kolejnym miesiącu nie będą musieli się spakować i przeprowadzić
Uwierz w ducha Teresa Fazan Teatr Rafał Urbacki „Solo” było ostatnią rzeczą, którą udało się pokazać w byłej siedzibie Komuny Warszawy: dwa dni później zawalił się dach remontowanego teatru; znajomi artysty żartowali, że była to reakcja ducha zmarłego tancerza na to, co zrobili z jego spektaklem
Wirus tańca Teresa Fazan Teatr Używając rozmaitych choreomanii – odnotowywanych od średniowiecza epidemii tanecznych – i kolektywnych technik cielesnej partycypacji, „Trucizna” Marty Ziółek zabiera nas w ekspresyjną podróż po pozornie odległych technikach tańca
Polki nadają z kosmosu Teresa Fazan Teatr Retro futuryzm znowu staje się modny, kultura nostalgicznie powraca do swoich własnych spojrzeń w przyszłość. Nawiązuje do niego spektakl „Pole Reports from Space”, łączący tęsknotę za pierwszymi lotami w kosmos z dokonaniami Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
Nowe ciała, nowe wspólnoty Rozmowa z Ramoną Nagabczyńską Teatr „W paradygmacie naukowym tematem nowej cielesności zajmuje się transhumanizm, z kolei w paradygmacie sztuki zajmują się tym głównie sztuki performatywne i cielesne” – mówi choreografka, autorka „More”
Otwarty dialog Platela Teresa Fazan Teatr Platel pozostaje realistą: nie uważa, że sztuka ma szansę zmieniać świat, pragnie docierać do jednostek. Sądząc po entuzjastycznych reakcjach widowni na tegorocznym Dialogu, jest chyba zbyt skromny
Okolice końca świata Teresa Fazan Teatr „Tekton” to przykład sztuki, która nie będąc jawnie polityczną, wpasowuje się w aktualny czas w sposób niezwykle wyraźny i adekwatny. Nie sposób nie ulec wrażeniu, że budowana w spektaklu dystopijna wizja dotyczy dzisiejszego świata
W powierzchniach Teresa Fazan Teatr W „Surfingu” Magdy Ptasznik doświadczenia percepcyjne stają się swoim własnym komentarzem krytycznym – pytanie o to, jak ciało konfrontuje się z martwą materią obiektów, i odpowiedź na nie, realizują się w tej samej płaszczyźnie ruchu
Przyszłość bez przyszłości Teresa Fazan Teatr Oglądając „[…,]”, miałam wrażenie, że gdzieś w strukturze narracji tkwi wyraźne pragnienie wyrwania się z ram, pójścia dalej. Sięgnięcia w przestrzeń, której nie możemy antycypować, zawłaszczać, której nie możemy w żaden sposób opanować – w przyszłość
Ciało do użytku publicznego Teresa Fazan Teatr Opowieści o ikonach popkultury wyraźnie fascynują Bardouila. „Exhausted/Wyczerpani” to drugi tego typu spektakl choreografa zrealizowany z zespołem Nowego Teatru. Pierwszym był „Nancy. Wywiad”