BACKSTAGE: Szwoleżerowie Artur Pałyga Teatr Samobójstwa. Wieszanie się, jeden po drugim. Co sezon to wisielec w tym żużlu. Tropienie okoliczności i dlaczego. Fora, fora, fora, teksty, analizy, artykuły z prasy sportowej, bluzgi kibiców, przeprosiny kibiców. Śmierć, śmierć
BACKSTAGE: Farinelli. Random World Generator Anka Herbut Teatr Ponakłuwaliśmy Farinellego w strategicznych miejscach i wsączyliśmy w niego nasze myśli. Poprzetykaliśmy jego tkanki cytatami, obrazkami, intencjami. Wyperforowaliśmy go. Więcej – wyperformowaliśmy go
BACKSTAGE: Dzicy z krainy Szarej Strefy Marcin Cecko Teatr „Rozrzuceni po plaży jak fragmenty przezroczystej meduzy, niewidzialni, bezwolni, pozbawieni środowiska. Dzicy szykowali się do teleportacji” – tekst powstał w czasie prób do „Życia seksualnego Dzikich” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego
BACKSTAGE: Bovaria Anka Herbut Teatr Madame Bovary staje się ekstremistką uniesienia, terrorystką miłości. Jej zachowanie jest graniczne, intrygująco skrajne i perwersyjne w całkowitym przekonaniu o swoich racjach
BACKSTAGE: Bullerbyn Tomasz Śpiewak Teatr Matka dwojga zapyta mnie: „Będziesz robić przedstawienie o dzieciach? A co ty wiesz o dzieciach?”. To tak à propos, że nie mam. Stanęło na tym, na czym zawsze – jak zrobisz z sensem, jak będzie dobrze grane, to się będzie oglądało. A więc „Bullerbyn”, czyli co?
BACKSTAGE: Szukając Hansa, Dory i Człowieka-Wilka Aśka Grochulska Teatr „Długo zastanawialiśmy się, jak znaleźć klucz do zbudowania opowieści Człowieka-Wilka. Od początku chcieliśmy, aby była ona kręgosłupem całego spektaklu” – pisze dramaturżka „Hansa, Dory i Wilka” w reżyserii Michała Borczucha
BACKSTAGE: Tylko to, co osobiste Łukasz Chotkowski Teatr Dużą rolę w procesie twórczym przy pracy nad „Burzą” odgrywają sny. Poprosiliśmy widzów, by dzielili się swoimi snami. Niespodziewanie, nadeszły dziesiątki marzeń sennych – przed najnowszą premierą Mai Kleczewskiej pisze jej dramaturg
BACKSTAGE: I Ifigenia Tomasz Bazan Teatr Spotkanie z Eurypidesem uważam za totalne i z gruntu rewolucyjne. Pierwsza lektura „Ifigenii w Aulidzie” przyprawiła nas o przysłowiowy zawrót głowy
BACKSTAGE: Oddalić wielki powrót ojców Adam Radecki Teatr „«Opowieści afrykańskie według Szekspira» to spektakl zhańbiony, pohańbiony, a może nawet hańbiący” – pisze asystent dramaturga przed polską premierą nowego spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego
BACKSTAGE: Jak być kochaną Agnieszka Jakimiak Teatr „Nasza bohaterka nie uprawia obrzędów magicznych i nie rozdrapuje przeszłości. Powraca w miejsce, gdzie narracja została jej odebrana” – o sztuce „Jak być kochaną” w reż. Weroniki Szczawińskiej pisze jej dramaturżka
BACKSTAGE: Wierni pragnieniu Witold Mrozek Teatr Wrażenia z prób „O dobru”, najnowszego spektaklu Strzępki i Demirskiego w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu
BACKSTAGE: Granice kreacji Jolanta Janiczak Teatr Bohater „Tak powiedział Michael J.” nie może się z siebie wydostać, ze swojej bezsenności, z nadmiaru swoich odbić – przed premierą pisze autorka dramatu i dramaturżka spektaklu
BACKSTAGE: Miłość jest zimniejsza niż śmierć Anka Herbut Teatr W świecie „KLINIKEN” rzeczywistość rzeczywista przylega do fikcyjnej, a wirtualność sprzęga się z wyobraźnią i ciężarem faktu – pisze dramaturżka spektaklu
BACKSTAGE: My, dinozaury. Na chwilę przed katastrofą Marzena Sadocha Teatr Próba generalna „Titusa Andronicusa” w reżyserii Jana Klaty. Rzymianie maszerują. W oficerkach. Równo. Skądś znam te niemieckie marsze w oficerkach – pisze dramaturżka Teatru Polskiego we Wrocławiu
BACKSTAGE: Źle ma się kraj Mateusz Pakuła Teatr Publikujemy zapiski Mateusza Pakuły, współtwórcy tekstu i dramaturga spektaklu „Źle ma się kraj” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej
BACKSTAGE: Popiełuszko Małgorzata Sikorska-Miszczuk Teatr „Popiełuszko” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk zwycięzcą tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Publikujemy zapiski z różnych etapów powstawania nagrodzonej sztuki
BACKSTAGE: „Misja” Michał Buszewicz Teatr „Medialna bomba – może tym razem naprawdę wybuchnie?” – pisze Michał Buszewicz przed sobotnią premierą „Misji” w reżyserii Eweliny Marciniak
BACKSTAGE: Można się udusić od tej niewinności Rozmowa z Elfriede Jelinek Teatr Ludzie jeszcze nie wiedzą, że najpierw powinni trochę pokręcić przy swoich śrubkach, żeby w ogóle stać się ludźmi
BACKSTAGE: Bracia i siostry Łukasz Chotkowski Teatr „Najtrudniejsze podczas prób było wytworzenie w sobie stanu po katastrofie, kiedy w ciągu minuty to, co do tej pory było nam znane, przestaje istnieć” – pisze dramaturg przed premierą „Braci i sióstr” w reżyserii Mai Kleczewskiej
BACKSTAGE: Amatorki Michał Buszewicz Teatr „Nasza postać matki nie płacze. W każdym razie nie z powodu dzieci. Przecież do wszystkiego da się doprowadzić siłą woli i siłą ręki” – pisze dramaturg „Amatorek” w reżyserii Eweliny Marciniak
BACKSTAGE: „Ślub” Paweł Wodziński Teatr „Sytuacja teatralna «Ślubu» wcale nie musi dotyczyć wojny. Dzisiaj nie tylko wojna wprowadza ludzi w stan podrzędności” – pisze reżyser spektaklu w Teatrze Polskim w Bydgoszczy
BACKSTAGE: Stille Dominika Knapik Teatr 16 listopada odbyła się premiera najnowszego spektaklu Harakiri Farmers w reżyserii Wojtka Klimczyka i choreografii Dominiki Knapik. Publikujemy notatki z prób do spektaklu
BACKSTAGE: Dramat rozpaczy Paweł Sztarbowski Teatr O „Weselu” w reżyserii Marcina Libera w Teatrze Polskim w Bydgoszczy przed premierą pisze dramaturg spektaklu
BACKSTAGE: Eurydyka mówi Rozmowa z Elfriede Jelinek Teatr Większość twierdzi, że pisze się z doświadczenia, jakie dostarcza życie. Ja jestem przykładem piszącego trupa, który nie umarł, czymś w rodzaju zombie
BACKSTAGE: Paradiso Magdalena Kownacka Teatr „Paradiso” w spektaklu Borczucha to nazwa hotelu, w którym rozegra się historia Beatrycze. Kolejne hotelowe pokoje będą świadkami scen uszeregowanych jak średniowieczne mansjony – pisze kuratorka projektu
BACKSTAGE: Afryka. Mapa kontekstów Agnieszka Jakimiak Teatr „Staramy się zgłębiać mechanizmy eksploatacji krajów trzeciego świata i tropić neokolonialne tendencje w aktualnych debatach publicznych” – pisze dramaturżka spektaklu „Afryka” przed premierą
BACKSTAGE: Wszystko na sprzedaż Krystyna Duniec Teatr „Szczury” Hauptmanna w reżyserii Mai Kleczewskiej to świat cynicznych, klasowych, przemocowych gier elit uprzedmiatawiających wykluczonych i stygmatyzowanych – pisze badaczka przed sobotnią premierą
BACKSTAGE: Mirek upiera się przy nieskończoności Radosław Mirski Teatr Część ekipy „Fausta” zaopiekowała się niewidomymi jakby z rozpędu. Inni mają zbyt dobry wzrok, żeby nie raziły ich różnice. W tych grupach są jeszcze podgrupy. Ekstremalnie mili i ekstremalnie obojętni – pisze asystent Michała Borczucha przed bydgoską premierą
BACKSTAGE: Alicja w Operze Narodowej Radosław Mirski Teatr „Szanse załatwienia najprostszej sprawy są wprost proporcjonalne do ilości siwizny na skroniach tego, do kogo się zwracamy. Trwają rozpaczliwe próby dotarcia do starszyzny plemiennej…” – pisze asystent reżysera przed premierą „Requiem dla Ikony” i „Voyagera”
BACKSTAGE: Łaskawa ciocia Radosław Mirski Teatr „Wszyscy wiedzą, że Krzysiek Garbaczewski kocha koty. To może mieć poważny oddźwięk w petersburskiej, a nawet rosyjskiej kulturze” – po premierze „Makbeta” w Petersburgu pisze asystent reżysera
BACKSTAGE: Zanim się zacznie Piotr Morawski Teatr „Kto się z kim ma tu godzić? Krakowiacy z Góralami? Chłop z panem? Pracownik z pracodawcą? Zwyciężająca w transformacji elita z wykluczonymi przez siebie sierotami po rewolucji?” – pisze dramaturg przed premierą „Krakowiaków i Górali”
BACKSTAGE: Księgi Jakubowe Magda Kupryjanowicz Teatr „Co działo się w Iwaniu po zgaszeniu świec? Czego przestraszyli się jasnogórscy mnisi? Jakiego rodzaju przekroczenie miało tam miejsce? O rytuałach tych milczała nie tylko Tokarczuk, ale i reszta źródeł” – pisze dramaturżka przed premierą spektaklu Eweliny Marciniak
BACKSTAGE: Wierność piękniejsza od oryginału Radosław Mirski Teatr Starania, aby odnaleźć związek między tytułem z plakatu a słowem padającym ze sceny, są objawem postępującego zaniku wyobraźni – pisze asystent reżysera przed premierą „Chłopów” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego
BACKSTAGE: Lo-li-ta! Tomasz Cyz Teatr „Nabokov uważał, że jeśli w kinie reżyser chce mieć małe dziecko jako Lolitę, niech weźmie karlicę. Sue Lyon grająca Lolitę w wersji Stanleya Kubricka z 1962 roku, według scenariusza Nabokova, miała wówczas 15 lat” – pisze reżyser przed premierą „Lolity” w Łodzi