Czary-mary Marcin Stachowicz Film Jeśli „Kruk” opowiada o świecie, w którym nigdy nas nie było, a „Rojst” o naszej nieodległej, lecz wszystko fundującej przeszłości, to „Klangor” pokazuje miejsce, w którym jesteśmy dzisiaj
Cisza przed burzą Jakub Socha Film „Susza” Connelly’ego pokazuje, że czarny kryminał to przede wszystkim klimat – klimat końca, kryzysu społecznego, który poluzowuje więzi między ludźmi
Nie wiemy, kim jesteśmy Agnieszka Jakimiak Film „The Killing” to świat pozbawiony nadziei, w którym żadne wołanie w niebo, żadna skarga, żadna odgórna sprawiedliwość nie skieruje rzeczywistości na dobre tory
„Wyspa tajemnic”,reż. Martin Scorsese Jakub Socha Film Póki Scorsese trzyma się konwencji czarnego kryminału, „Wyspę tajemnic” ogląda się kapitalnie. Niestety, w pewnym momencie film zamienia się w pretensjonalny i bełkotliwy traktat o poznaniu
Kapitan Ahab Piotr Sawicki Film Czarny kryminał spod znaku Melville'a stał się u kresu swej ewolucji kryminałem „sinobłękitnym”. W jego filmach czarno-białych – „Milczeniu morza”, „Szpiclu” czy „Drugim oddechu” – trudno wskazać sceny, które rozgrywałaby się w pełnym słońcu; sceny plenerowe ogarnia monochromatyczna szarość