Małe życia Rozmowa z Agata Szydłowską Sztuka Tam, gdzie samodzielnie mieszkały kobiety, nic nie wisiało na ścianach. Przecież w wielką płytę nie wbijesz gwoździ – potrzebujesz do tego wiertarki udarowej. Kobiety ich nie używały. Dlatego obrazy stawiały na meblach i opierały o ściany
Na co dzień i dla wszystkich Rozmowa z Anną Magą Sztuka Złote lata polskiego dizajnu to druga połowa lat 50. i lata 60., kiedy powstało dużo oszałamiających projektów. Niestety najlepsze z nich nie zostały zrealizowane masowo, ale zachowały się jako prototypy, które pokazujemy w nowootwartej Galerii Wzornictwa w warszawskim Muzeum Narodowym
Z całą powagą Rozmowa z Sebastianem Frąckiewiczem Sztuka Esencją ilustracji jest znalezienie języka – powinien być tak wyrazisty, że widząc plakat na ulicy albo okładkę książki w witrynie księgarni, na pierwszy rzut oka można rozpoznać, kto to zrobił
Wyraz plastyczny Rozmowa z Danutą Duszniak Sztuka – Ile rzeczy pani zaprojektowała? – Trudno powiedzieć, może kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset. Nie katalogowałam ich w żaden sposób. Kończyłam jedną i zabierałam się za następną – mówi autorka słynnych pikasiaków
Ceramika wszędzie Rozmowa z Barbarą Bułdys Sztuka W latach 60. dostrzeżono w wytwarzanych w Łysej Górze płytach ceramicznych materiał okładzinowy na elewacje. I wtedy się zaczęło. Różni utalentowani artyści rysowali całe kompozycje plastyczne, a Kamionka je realizowała – rozmowa z twórczynią Szlaku ceramicznego
Velorex Wojciech Grabowski Sztuka František i Mojmir Stranscy. Marzyli o aucie dla każdego – urzędnika, robotnika, gospodyni domowej. Tanim, najtańszym na świecie. Do tego tak małym i lekkim, by można było trzymać je niemalże w mieszkaniu. Wymyślili połączenie motocykla i samochodu
Kawałek sklejki Rozmowa z Beatą Bochińską Sztuka W PRL-u tonęliśmy w błocie, bo nie mieliśmy porządnych chodników, ale piliśmy kawę z porcelanowych, ręcznie robionych filiżanek, zaprojektowanych przez świetnych artystów. Na południu Europy projektanci pracowali z myślą o zamożnych, a Polska – dla przeciętnego odbiorcy. Po wojnie trzeba było wyposażyć miliony mieszkań
W gruzach Rozmowa z Kaliną Zatorską i Marianem Misiakiem Sztuka Tadeusz Ciałowicz razem z kolegami z roku odbudowywał powojenny Wrocław. Potrafili zrobić wszystko – od projektów graficznych, znaków, przez projektowanie mebli, wnętrz, neonów, metaloplastyki. Były tu same ruiny – mieli mnóstwo pracy
Nerw Lidia Pańków Sztuka Od plakatów, przez okładki, filmy animowane, kalendarze ścienne, scenografie wystawowe, meble, po gigantyczne archiwum fotograficzne – Wojciech Zamecznik zostawił po sobie ogromny dorobek. Był to wyścig strategiczny, świadomy projekt intensywnego życia artysty, który znał kruchość własnego ciała
Segregowane suche Marcin Wicha Sztuka Po '89 żaden redaktor nie schodził już do zecerni. Nikt nie jeździł po szczotkowe odbitki. Kontakt z klasą robotniczą zastąpiły rozmówki w studiu graficznym, pełnym obrotowych foteli i komputerów Apple. Był to początek dematerializacji prasy, na długo przed internetem
Wszystko naraz Łukasz Najder Sztuka „Jak przestałem kochać design” jest świetnie napisanym i zabójczo ironicznym traktatem o rzeczach i życiu
Ojciec nie wpuszczał brzydoty za próg Marcin Wicha Sztuka Żyliśmy w oblężeniu, jak wizualni amisze. Centymetr za drzwiami zaczynała się olejna lamperia, posadzka z lastryka. Czekała winda ze stopionymi przyciskami, blok, pejzaż późnego socjalizmu – fragment książki „Jak przestałem kochać design”