NIENAWIŚĆ: Kosmiczna ściema Piotr Fortuna Obyczaje W lewicowej nienawiści wobec Elona Muska nie chodzi o jego unicestwienie, ale o to, co miliarder sobą reprezentuje, a co przybrało taką właśnie zindywidualizowaną formę
Śmierć kogniwojażera Agata Tomaszewska Muzyka Zmarły rok temu Mark Fisher był jednym z najważniejszych teoretyków kultury doby internetu. Odgrywał rolę drogowskazu – wyznaczał nowe kierunki myślenia i inspirował młode pokolenie badaczy i fascynatów kultury
Mieszkam w Velen Rozmowa z Janem Sową Media Od krytyki trzeba przechodzić do prezentowania alternatyw, lewica ma z tym problem. Czasem elementy takiego nowego świata udaje się stworzyć przy pomocy gier. Ale nie przeceniałbym ich subwersywnego potencjału
Z Donaueschingen do dżungli Rozmowa z Drorem Feilerem Muzyka Od dawna zastanawiamy się, jak pisać utwory w myślą o proteście. Czy to w ogóle możliwe? Rock czy rap niosą często przesłanie polityczne. Ale jak napisać muzykę, która zarazem byłaby wymagająca i przyciągnęłaby jak największą liczbę ludzi? – mówi izraelsko-szwedzki kompozytor
FANTAZJA: Luksusowy komunizm Jakub Dymek Media Projekty utopijnej przyszłości są atrakcyjne wtedy, kiedy mogą obiecać radykalną zmianę. Tylko czy fantazje o w pełni zautomatyzowanym luksusowym komunizmie zdolne są choćby określić jej parametry?
Mur empatii Rozmowa z Arlie R. Hochschild Obyczaje Obudziliśmy się w podzielonej Ameryce, gdzie od stania w kolejce po dobre życie ludzie zdążyli się już tak zmęczyć, że wybrali na prezydenta kogoś, kto otwarcie się od nich odwrócił – mówi amerykańska socjolożka
Na lewo od poezji, na prawo od prozy Maciej Woźniak Literatura „Prozę poetycką można uznać za przystanięcie w pół drogi; uchylenie się od czystej gatunkowo, skodyfikowanej formy wypowiedzi” – o kontrowersjach wokół tegorocznej nagrody Nike i nieoczekiwanym powrocie zapomnianej formy
Plecami do publiczności Iwo Zmyślony Sztuka Potrzeba nam mądrych wystaw przełamujących ironiczny, dyskursywny dystans, zderzających ze sobą różne, nawzajem skonfliktowane perspektywy na Polskę. W tym widzę wielkie wyzwanie dla instytucji sztuki. Nie udało się to niestety na wystawie „Communis – renegocjacje wspólnoty” w lubelskim Labiryncie
Opowieści o pokoleniu 1968 [3] Barbara Toruńczyk Literatura Kim byliśmy, kim jesteśmy, skąd i dokąd zmierzamy?