Epidemia chronicznej serialozy Grzegorz Wysocki Film Postępująca serialoza zatacza coraz szersze kręgi, nie sposób przed nią uciec i bezpiecznie się ukryć, infekuje i zniewala nawet najbardziej do tej pory o(d)pornych
Nędza historycyzmu: „The Borgias”, „The Kennedys”, „The Reagans” Piotr Tarczyński Film Prawda historyczna nie istnieje, to wiadomo nie od dziś, ale twórcy „Borgiów” i podobnych im seriali zachowują się tak, jak gdyby nie istniały również podręczniki do historii oraz historii sztuki
Raz, dwa, trzy, Ameryka patrzy! D. Kowalkowska/N. Pamuła Film Serial „Mad men” demaskuje amerykańskie społeczeństwo jako klasowe i arystokratyczne. „Stare pieniądze”, rodzinne majątki ziemskie, korzenie sięgające pielgrzymów z Plymouth i europejskich rodów, okazują się mieć większe znaczenie niż głosi mit o demokratyczności Ameryki
SERIA: Porządkowanie czasu, czego na zdjęciach nie widać Agata Nowotny Sztuka Serie porządkują życie, pomagają zamknąć rozedrgane i pourywane chwile w jedną całość mającą początek i koniec, co w czasach, które Zygmunt Bauman określa mianem płynnych, jest wyjątkowo cenne
SERIA: Gra o życie, gra w literaturę Rozmowa z Marianem Stalą Literatura Czytelnik lubi serie, pisarz czasem ich nienawidzi. Archetypiczne jest zachowanie Doyle’a, który zabił Sherlocka Holmesa, żeby się od niego uwolnić, ale został zmuszony do wskrzeszenia go
SERIA: Zagraj to jeszcze raz, Sam! Jan Topolski Muzyka Powtórzenie tryumfalnie wróciło na salony wraz z minimal music, a zwłaszcza jej odmianą w postaci, nomen omen, repetytywizmu. Pierwsze wykonania dzieł Rileya, Reicha i Glassa były dla głęboko już zindoktrynowanej publiczności europejskiej sporym szokiem
SERIA: Najlepszy film Pasikowskiego Jakub Socha Film W centrum „Gliny” stoi klasyczny bohater – komisarz Andrzej Gajewski. Gajewski, tak jak Philip Marlowe, ogólnie nie jest miły, ale zachowuje się przyzwoicie
SERIA: Serialowa rewolucja Rozmowa z Kasią Adamik Film Kino siedzi w pułapce sprawdzonych szablonów. Kosztuje coraz więcej i jest coraz bardziej ryzykownym biznesem. Z serialem stało się nagle odwrotnie – rozpoczął się pościg za najbardziej nowatorskim pomysłem, za tym, co najbardziej zaskakujące
SERIA: Wampiry cudzego losu Andrzej Leder Film Inteligenci kiedyś sami byli serialem. Życia przepełniały ich, zwykle zresztą nie mieli dość sił, by je dźwigać. Być może mieli małą oglądalność, szczególnie gdy siedzieli w celach więzień, ale za to byli potem na ustach prawie wszystkich
SERIA: My, Kiepscy Jakub Majmurek Film W „Kiepskich” artykułuje się pewien spontaniczny, ludowy opór wobec rygorów narzucanych przez restaurowany w Polsce kapitalizm w imię prawa do lenistwa i wolnego czasu
SERIA: Homo serialus Bartosz Żurawiecki Film Polscy geje szukają swojego odbicia i swojej reprezentacji nie w „Barwach szczęścia” czy innej topornej, rodzimej produkcji, lecz w serialach typu „Queer as Folk”
SERIA: W obronie bicia piany Adam Kruk Film „Moda na sukces” – opera mydlana wszech czasów – jest pigułką nasenną, która, jak w pigułce, skupia ludzkie pragnienia, lęki i marzenia