Недо-європеєць, недо-письменник Анна Калугер Україна Я писала тексти-послання абстрактному представнику російської інтелігенції, який за всі роки свого життя зрозумів приблизно нічого, від імені мене, яка зрозуміла приблизно все. Ми всі писали ці тексти. І наші тексти не читали їхні адресати
Na Zachodzie bez zmian Iwo Zmyślony Sztuka Coraz częściej mówi się o potrzebie pisania na nowo historii nowoczesności z uwzględnianiem narracji, które do tej pory były pomijane. Tate Modern czy MoMA sukcesywnie rewidują własną politykę kolekcji oraz własną pozycję wobec globalnej historii. Jak im się to udaje?
Visconti, wersja buffo Adam Kruk Film Odmalowując obraz upadku Europy, Anderson nie staje się zakładnikiem ani historii, ani geografii – bardziej zajmuje go haftowanie własnego ozdobnego ekslibrisu
O łódzkich „Modernizacjach” Aleksandra Jach Sztuka Fascynacja ruchem, utrata kontroli, destrukcja, załamanie, ale nie definitywne, przygotowujące kolejne rewolucje – taką perspektywę doświadczenia nowoczesności prezentuje wystawa „Modernizacje 1918–1939” w MS2 w Łodzi
Opowieści o pokoleniu 1968 [5] Barbara Toruńczyk Literatura Kim byliśmy, kim jesteśmy, skąd i dokąd zmierzamy?
Opowieści o pokoleniu 1968 [6] Barbara Toruńczyk Literatura Kim byliśmy, kim jesteśmy, skąd i dokąd zmierzamy?
„Wino truskawkowe”, reż. Dariusz Jabłoński Błażej Hrapkowicz Film „Wino truskawkowe” Jabłońskiego zanurza Stasiuka w sosie realizmu magicznego, mitologizuje Europę Środkową i z powodzeniem opowiada o obecności śmierci