Kopciuszek z czerwonym pazurem Katarzyna Wajda Film Pola Negri była pierwszą gwiazdą europejskiego kina importowaną do Hollywood. I pierwszą, choć nie jedyną, której potencjału Hollywood nie potrafił wykorzystać
Bez przesady Rozmowa z Jayem Weissbergiem Film Mówi się, że aż 60 procent wszystkich niemych filmów należy uznać za bezpowrotnie stracone. To niezwykle frustrujące. Wciąż też trudno nakłonić ludzi do ich oglądania – mówi dyrektor Pordenone Silent Film Festival
Chaplin bez maski Darek Arest Film „Światła rampy” to tryskający energią dramat o ekstazie spektaklu, naturze show biznesu i egzystencjalnych złudzeniach. Jeśli pogrzebać, znajdzie się tu trochę Tarantino, Apatowa, a nawet Lyncha
Głodni ludzie i żarłoczne maszyny Marta Syrwid Film Celem bohaterów „Dzisiejszych czasów” Chaplina jest stałość, nudny cykl codziennych śniadań i pożegnań na progu domu, gdy ktoś wychodzi do pracy. Ta stałość oznacza tu wolność
Ciało Chaplina Iwona Kurz Film Charlie jawi się jako uniwersalna „ruchoma marionetka”: jej ciało zawsze stawia opór lub zderza się z rzeczywistością, zawsze na przekór, zawsze obce i nie do pokonania
„Artysta”, reż. Michel Hazanavicius Michał Oleszczyk Film „Artysta” oferuje nam wszystkim kojącą wizję świata, w którym technologiczne rewolucje nie muszą oznaczać wykluczenia, a jedynie nowe możliwości rozwoju i rozkoszy
„Generał”, reż. Buster Keaton Piotr Mirski Film „Generał” nie wzrusza i śmieszy w umiarkowany sposób, ale trudno uznać to za wielką wadę – po latach okazuje się przede wszystkim wspaniałym filmem akcji